Hej,
Jag har en gammal Stenbergs justersåg där plastdelen på ena vevhandtaget fattas, se bilder. Hur byter jag till ny plastdel? Har titta på wiberger.se men vet inte om handtagen dom har passar. Har försökt att dra loss stålpinnen men den sitter som berget. Nån som har ett bra råd?
Justersågens vevhandtag med en komplett svart plastdel och en maskindel med fattande plastdel. Gammal Stenbergs justersåg med saknad plastdel på ena vevhandtaget.
 
Redigerat:
Jag skulle ha svarvat ett nytt i mässing eller nylon. Alt gjort ett i trä om jag inte skulle haft tillgång till svarv.
 
Har du möjligtvis lite bättre bilder att lägga upp så man ser hur pinnen ser ut? Hur sitter handtaget fast, kan du enkelt plocka av det handtaget som sitter på plats?
 
Jag har precis samma problem så jag tog till rörtången och pinnen sitter i ett runt hål i ratten.
Det är lite räfflor på pinnen som ska få den sitta fast.
Själva handtaget (plasten) är i två delar, den inre delen sitter med en låsring eller spårryttare och den yttre är bara ett täcklock.

Metallpinne med räfflor på en vit yta, verktyg används i samband med rörtång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Protte
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Har du möjligtvis lite bättre bilder att lägga upp så man ser hur pinnen ser ut? Hur sitter handtaget fast, kan du enkelt plocka av det handtaget som sitter på plats?
Själva pinnen får jag inte loss, men själva ratten går att ta bort, även om jag alldeles nyss har satt fast den ordentligt ...
Det kanske går att ta bort ratten och sen knacka bort pinne bakifrån? Tippar att det är som prototypen skriver, att det är en del som sitter med låsring och en del som är ett täcklock, i alla fall när jag tittar närmare på det andra handtaget.
Tillägg: Återkommer med bilder.
 
Redigerat:
Närbild av en bandslipmaskin med svart ratt och justerbart stödverktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart handtag på äldre grönmålad mekanisk utrustning, möjligtvis en gängpress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en svart plastdetalj framför en grön maskindel med otydligt bakgrundsfokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.