Har problem med en radiator (vattenburen värme), och har räknat ut att problemet måste ligga i ventilen som är bakom termostaten. Den "pigg" som termostaten ska trycka på rör sig lätt ut och in, men den vill inte åka ut av sig själv så om termostaten har tryckt in den helt så stannar den inne och radiatorn blir inte varm. Jag har då två frågor till experterna här.

För det första, kan någon identifiera vad det är jag måste införskaffa för att byta ut ventilen?
2014-11-17 17.54.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och för det andra, vet någon om denna insex som jag hittar på radiatorkopplet är en avstängning eller om den är till för något annat? Det liknar inte de avstängningar jag hittat bilder på, och det vore helt klart bra om det gick att stänga radiatorn för bytet så jag slipper börja tömma systemet.
2014-11-17 17.55.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand! :)
 
Taken skrev:
Har problem med en radiator (vattenburen värme), och har räknat ut att problemet måste ligga i ventilen som är bakom termostaten. Den "pigg" som termostaten ska trycka på rör sig lätt ut och in, men den vill inte åka ut av sig själv så om termostaten har tryckt in den helt så stannar den inne och radiatorn blir inte varm. Jag har då två frågor till experterna här.

För det första, kan någon identifiera vad det är jag måste införskaffa för att byta ut ventilen?
[bild]

Och för det andra, vet någon om denna insex som jag hittar på radiatorkopplet är en avstängning eller om den är till för något annat? Det liknar inte de avstängningar jag hittat bilder på, och det vore helt klart bra om det gick att stänga radiatorn för bytet så jag slipper börja tömma systemet.
[bild]

Tack på förhand! :)
Knacka lite lätt på piggen med en hammare eller motsvarande så kommer den att hoppa ut. Då slipper du byta den.
Och du har helt rätt på fråga två. Skruva in insexskruven så har du stängt vattnet till radiatorn.
 
Nu hade jag lite bråttom. Fjädern bakom verkar vara trasig. Då behöver du byta den. ☺
 
Tackar för svaret, har haft andra ventiler som jag fått fart på som du beskriver men just denna verkar inte alls vara intresserad av att fjädra ut trots att den löper lätt så tror nog jag måste byta den.

Låter bra att det är en avstängning, återstår då bara att räkna ut vilken reservdel jag ska beställa. Hittar inget på Rinkaby Rör som verkar rätt, men kanske får ta och gå förbi en vanlig VVS-butik och se vad de säger där. Man blir lite bekväm av sig när man vänjer sig vid att beställa allt via nätet. :)
 
Testa med några droppar WD-40 innan du köper nytt... Ibland behöver piggarna bara lite smörjande kärlek! Fast det låter ju som om fjädern behöver bytas.
 
Men, inte hundra men sjuttio:

Är inte insexen överströmning/förbi enrörssystem? :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.