Några smarta förslag hur jag löser det här utan att riva hela verandan? Tre stolpar bär upp taket och alla tre står direkt på reglarna, dessutom har trallkonstruktionen skapat en fin liten vattensamling runt stolparna vid varje nederbörd. Stolparna är såklart ruttna nedtill, och min tanke var att bara byta ut dem, men nu ser jag att det gått röta i reglarna också. Bara precis under stolpen, längre in och längre ned verkar det friskt. Ska jag byta ut reglarna måste jag riva av hela trallen och det är jag för lat för :). Min tanke är att skruva fast en bit regel på varje sida och lägga ett ”lock” (i stål kanske) över den sjuka regeländen som jag kan ställa stolpen på. Men jag är bara en klantig amatör, så någon kan ju ha ett bättre och enklare förslag. Helst hade jag velat ställa stolparna på plintar, men jag kommer inte åt att gräva heller utan att riva nästan alltihop.
 
  • Veranda med röda paneler, tre trästolpar som stöder tak, ruttnande reglar och trall, uppslagen uppblåsbar pool framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttna stolpar och reglar på en veranda där stolparna bär upp taket och står direkt på träreglarna, med tydlig vattenskada och röta under stolparna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig veranda stolpe med flagnande färg och ruttet trä vid basen, monterad på träreglar med metallfäste. Trall och gräs syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kapat reglerna och låtit den nya stolpen fortsätta ner till undersidan...
Sen hade jag bytt ut de små snuttarna av trall som sitter på sidorna mot rimliga reglar som fortsätter in under trallen så långt det är möjligt.... Skruvat ihop allt med vagnsskruv... Ruffat upp gamla ytan och kladdat med uteträlim mellan gamla och nya reglarna, om det verkligen ska vara overkill...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade kapat reglerna och låtit den nya stolpen fortsätta ner till undersidan...
Sen hade jag bytt ut de små snuttarna av trall som sitter på sidorna mot rimliga reglar som fortsätter in under trallen så långt det är möjligt.... Skruvat ihop allt med vagnsskruv... Ruffat upp gamla ytan och kladdat med uteträlim mellan gamla och nya reglarna, om det verkligen ska vara overkill...
Se där, redan en förbättrad konstruktion, tack 👍
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.