Har en stensatt brunn som jag använder i ett 150 år gammalt torp, har funderingar på hur jag både snyggt och smidigt ska göra en kant runt för att hålla brunnen fri från löv m.m som lätt blåser ner.

Har ett provisoriskt trälock sedan ett par år så att hålet inte är helt öppet, har också tömt och skrubbat rent brunnen ett par gånger. Idag tar jag upp vatten med hink och rep som jag kastar ner, får erkänna att jag är sugen på en uppgradering till en gårdspump eller annan lösning som man kanske använt bakåt i tiden. Är inte kopplad till elnät så många pumpalternativ går bort.

Brukar idag vattnet till det mesta utom dricksvatten, tänkte skicka in vatten på analys efter att jag fixat kanten för att se om det är drickbart.

Råd och reflektioner runt kant, lock, pump, skötsel önskas.
 
  • Person som testar vattenytan i en gammal stensatt brunn med handen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen stensatt brunn i snötäckt mark med synliga bruna gummistövlar stående vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i stövlar vid gammal brunn omgiven av stenar med synligt vatten och reflexion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stensatt brunn i gammalt torp med provisoriskt trälock och synliga stenkanter, omgiven av vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.