Har hittat 2 sängbord av teak som stått ute i en liten stuga på en gård. Någon typ av mögel är det iallafall.. vita prickar/strimmor i teaken! Hur går man till väga för att rädda det här? Torka av med fuktig trasa.. Men vad vågar man göra sen? Kan man olja de direkt och hoppas att det löser problemet?

(Också viss skada/sprickor på ena bordet, tips mottages tacksamt vad man kan göra!)
 
  • Två teak sängbord med vita mögelprickar och streck. Ena bordet har en tydlig spricka. Möbeln står på ett trägolv vid en blå soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teakbord med vita mögelprickar och strimmor på ytan, placerat på golv framför en grå soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teakbord med vita mögelfläckar och strimmor på ytan, står på ett parkettgolv nära en blågrå soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sängbord av teak med vita prickar och strimmor på ytan, sannolikt en form av mögel. Teakens yta visar även vissa sprickor och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teak sängbord med mögelprickar och sprickor på ovansidan, placerat i vardagsrum med en soffa och bord i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teaksängbord med vita prickar och strimmor troligen från mögel, belägna på ett golv i ett vardagsrum. Den övre bordsskivan har några synliga sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torka av med en lätt fuktad trasa är en bra början, kanske med någon droppe Yes i vattnet om det är envis smuts. Jag tror inte att strimmorna i teakfanéren är mögel utan jag skulle gissa att det bara är lackskiktet som är slitet. Olja skulle jag inte använda, speciellt om man ska ha någon chans att kunna laga skadorna. Det ser ut att vara fanéren som har spruckit pga fukt eller temperaturvariationer, går säkert att laga men det är knappast lätt och kräver nog specialgrejer för att få till det bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som båtägare har jag slagits mycket mot teak.
Det ser ut som om lacken eller fernissan lyft sig. Om jag spiller vatten på teakfaner så brukar det bli vita fläckar likt en del av dina bilder. Dessa brukar försvinna när det väl torkar.
Den första bilden ser mer ut som att teaken blivit silverfärgad, vilket den blir när lacken slits ner och det bleks av solen. Mitt deck på båten helt obehandlad teak och har ungefär den färgen.

Är det tunn faner så kan man väldigt försiktigt slipa ner lacken till trärent och sedan lacka på nytt.
Beroende på hur tunn faneren är så får man ju vara väldigt försiktig, många gånger är den bara en bråkdel av en millimeter.

Teak med en halvmatt fernissa är ett väldigt vackert träslag.
 
Förövrigt tycker jag du skall säga till din gubbe att inte posera med shorts och strumpor på internet. 😅
 
  • Haha
  • Wow
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.