Vi har rivit en innervägg i vår bostadsrätt (80-talsbyggnad). Som bilden visar har det suttit stålreglar i taket för att stötta väggen vi tog ner.

Hur kan vi ordna till detta så att taket känns gemensamt för de båda rummen med minsta möjliga synliga skarv?

Taket i rummet på ena sidan skarven (vänster) har en slätare yta än rummet på andra sidan skarven (höger). Vi vill måla hela taket med strukturfärg precis som den högra sidan och alltså minimera skarvsynligheten.

Tacksam för svar
/tsop

tak.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tsop skrev:
Vi har rivit en innervägg i vår bostadsrätt (80-talsbyggnad). Som bilden visar har det suttit stålreglar i taket för att stötta väggen vi tog ner.

Hur kan vi ordna till detta så att taket känns gemensamt för de båda rummen med minsta möjliga synliga skarv?

Taket i rummet på ena sidan skarven (vänster) har en slätare yta än rummet på andra sidan skarven (höger). Vi vill måla hela taket med strukturfärg precis som den högra sidan och alltså minimera skarvsynligheten.

Tacksam för svar
/tsop
]


börja med att ta bort alla grova kanter, tex med en skrapa/slipa spackla sen, slipa, grunda, å sen 2gånger med struktrufärgen, använd gärna en grov rulle...

klart
 
Då får jag inhandla en grov roller och hitta något bra att skrapa med.

Behöver jag bara grundmåla i skarvytan, eller ska jag ta hela taket?

Strukturmålar jag sedan hela taket, eller bara det vänstra rummet där strukturfärg inte använts? Gissar på det tidigare.
 
helt lika kommer det aldrig att bli om du inte nu lägger ner ett jättejobb och gör båda sidorna lika släta och sen målar om allt. Så lite avvikelser får du nog räkna med men å andra sidan är det bara nu du ser dom också. När det är målat och tillfixat och det gått några månader så tänker du inte ens på det. (även om det blir olika)
 
tsop skrev:
Då får jag inhandla en grov roller och hitta något bra att skrapa med.

Behöver jag bara grundmåla i skarvytan, eller ska jag ta hela taket?

Strukturmålar jag sedan hela taket, eller bara det vänstra rummet där strukturfärg inte använts? Gissar på det tidigare.

svårt att säga, hur ser det ut? mkt skador? är det missfärningar eller likande, om inte så kör bar på stället, å köra 2 gånger med toppfärg sen:)
 
Det känns rätt bra i övrigt så kanske räcker med skarvområdet.

Bonusfråga: Tar gärna emot tips för hur jag bäst lagar återstående väggkant efter rivning. Se bild.
vägg.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för ditt svar, ska kika på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.