ramen runt spishällen började lossna, jag trodde (i min enfald) att det bara var att dra loss och limma om. Jag hade inte en tanke på att den hade nån slags bärande funktion. Men när jag lossade på ramen så ramlade spishällen ner och vilade på ugnen.

Hålet i bänkskivan är slarvigt sågat. Det sitter 8 clips på hällen, som ska vila ovanpå bänkskivan, men bara några av dom när ut (eftersom hålet är så ojämnt sågat). Det verkar som att hällen både hållits på plats i exakt rätt läge och faktiskt hängt lite i ramen.

Är det här en vanlig konstruktion? Är det vettigt att limma om ramen på hällen och hoppas att det håller, eller kan man stärka upp det på nåt sätt? Jag hade en idé om att komplettera med små vinkeljärn i bakre änden på hålet, och låta hällen ta stöd mot dom istället för bara clipsen.

Eller är det enklast att byta häll till en som ligger mer ”ovanpå” bänkskivan?

Tips och kloka tankar mottages tacksamt.

Kök med vitvaror; öppen inbyggnadsugn och spishäll, kakelvägg, trasig skåpskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min idé om vinkeljärn för att stötta upp och avlasta ramens limning;

En närbild på ett oavslutat skåpsutrymme med synlig chipboard och metallhylla; rosa markering pekar på en detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skyler ramen hela hålet så ingen glipa finns upptill så måste du nog tänka om lite, själva spien hänger på kanlisten. Det går att limma och finns lim som håller. göra absolut rent på limyta som blir. Deär nog det bästa att göra, är du osäker på lim, så prata med en glasmästare. Kanske dom kan limma åt dig för en mindre penning.
 
A
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
ramen runt spishällen började lossna, jag trodde (i min enfald) att det bara var att dra loss och limma om. Jag hade inte en tanke på att den hade nån slags bärande funktion. Men när jag lossade på ramen så ramlade spishällen ner och vilade på ugnen.

Hålet i bänkskivan är slarvigt sågat. Det sitter 8 clips på hällen, som ska vila ovanpå bänkskivan, men bara några av dom när ut (eftersom hålet är så ojämnt sågat). Det verkar som att hällen både hållits på plats i exakt rätt läge och faktiskt hängt lite i ramen.

Är det här en vanlig konstruktion? Är det vettigt att limma om ramen på hällen och hoppas att det håller, eller kan man stärka upp det på nåt sätt? Jag hade en idé om att komplettera med små vinkeljärn i bakre änden på hålet, och låta hällen ta stöd mot dom istället för bara clipsen.

Eller är det enklast att byta häll till en som ligger mer ”ovanpå” bänkskivan?

Tips och kloka tankar mottages tacksamt.

[bild]
idag vilar de på glaset men din verkar vilat på ramen
kan du limma dit ramen med värmetåligt silikon så kanske du får till det
minsta håle gör du med trälister i lämplig tjocklek limmar och skruvar

men enklast är nog att byta häll
 
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Min idé om vinkeljärn för att stötta upp och avlasta ramens limning;
Kommer säkert att fungera bra.
Eller en trälist som sticker ut såpass att botten på hällen vilar på den.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
idag vilar de på glaset men din verkar vilat på ramen
kan du limma dit ramen med värmetåligt silikon så kanske du får till det
minsta håle gör du med trälister i lämplig tjocklek limmar och skruvar

men enklast är nog att byta häll
Ok, så den här konstruktionen är lite ovanlig? Det känns helt galet att hela hällen ska hänga i nån tunn silikonfog.

Byta häll kanske är enklast, men jag är osäker på om hålet är för stort för en ny häll (dom har verkligen sågat fult och snett och slarvigt). Om man köper ny häll, man man använda lister av trä då för att få perfekt passning i hålet? Vilket mått får hålet ha på nån slags standardhäll?
 
Redigerat:
Lösningen blev vinkeljärn som var över sen tidigare projekt, spishällen vilar helt på vinkeljärnen i varje hörn nu. Blev tillräckligt stadigt för att sova gott om nätterna, antagligen överdrivet stadigt 🙂

Nu kommer ramen inte ha nån bärande funktion utan bara täcka spalten mellan bänkskiva och spishäll. Ska kladda fast ramen med silikon.


Kök med vit kakelvägg, lucka saknas under bänkskiva vid Electrolux spishäll. Renovering pågår kanske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
A
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Ok, så den här konstruktionen är lite ovanlig? Det känns helt galet att hela hällen ska hänga i nån tunn silikonfog.

Byta häll kanske är enklast, men jag är osäker på om hålet är för stort för en ny häll (dom har verkligen sågat fult och snett och slarvigt). Om man köper ny häll, man man använda lister av trä då för att få perfekt passning i hålet? Vilket mått får hålet ha på nån slags standardhäll?
varje tillverkare har sin egen standard och den ändrar sig över tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.