Hej! Kliar mitt huvud - lyckas ej komma på hur man får till ett snyggt altanräcke enl. bifogad bild 1 (bortse från staketribbornas /spjälornas figursågning etc). Vill alltså dölja infästningen av spjälorna under överliggaren. Idag har jag bara 95*95 mm-stolpar som sticker upp, och mitt enklaste alternativ vore att göra enligt bild 2 (den bilden är tagen från sidan www.juricic.net, hoppas det är ok!) och sedan skruva/spika på spjälorna, och avsluta med en överliggare överst, men jag har sett en massa villaträdgårdar med altanräcken enl. bild 1, fattar bara inte hur man får till det!    :-/

Observera att infästningen (bild 1) ser likadan ut på baksidan, dvs med dold infästning.

Att stolpen sen avslutas på toppen med en snygg "hatt" är ju en bonus, men för min del är det helt ok om överliggaren täcker stolparna hela vägen...

Snälla, hjälp!

Mvh/
Alko

bild 1
Dscn0074.jpg

bild 2
20030803-6.jpg



 
Sorry för min "upprankning"-post, men är det verkligen ingen som vet hur man får till en snygg infästning enligt bild 1?? Please...... :)

/Alko
 
Tippar på att överliggaren har ett spår fräst på undersidan där ribborna sitter i.
 
Man bygger färdiga moduler som sen fästs upp. Du bygger modulerna genom att skruva fast ribborna i den ena brädan (från ribborna och in i brädan), sen limmar du en bräda från andra hållet som täcker alla skruvar. Limma med sättlim och under press.

Du monterar dit dina moduler mellan stolparna genom att antingen bara hänga upp dom på fyra rejäla franska skruvar. Du lämnar bara en cm till detta när du placerar ut ribborna. Jämför montage av dörr på gångjärn. Detta är en bra metod för du kan lätt haka av dom när modulerna ska underhållas (tvättas och målas). Du kan också skruva eller skråspika fast dom snett underifrån.

För att kunna fästa överliggaren så kan man antingen limma den eller skruva fast bläck på ovansidan som du sen lägger överliggaren på. Skruva sen fast överliggaren med skruvar från undersidan.

Gick detta att förstå???
/CC
 
Tack så jättemycket för det utförliga svaret! Då var det inte alldeles enkelt ändå, men det låter ju som en bra metod vad gäller underhåll och estetik. Vilken typ av "bläck" (?) menar du att man kan fästa överliggaren med, och var ska dessa skruvas in?

Mvh/
Alko
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.