Börjat renovera ett gammalt garage och stöter genast på problem med golvet. Tanken var först att slipa golvet och sen flytspackla men så trodde vi sen att det var ett lager porös betong över en betongplatta. Hyrde bilmaskiner och körde igång men det var visst ingen betongplatta under. Bara poröst och blir till sand och sten. Vad är detta för platta och går den ens att snygga till? Hur hade ni gjort?

Oorganiserad installation, sladdar och eluttag på rå betonggolv, under renovering eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom, rörig lokal med träbjälkar i tak, betongväggar, fönster, nedmonterade element och sladdar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på sönderbruten betong och grus, möjlig byggarbetsplats eller rivningsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Erosion eller skada på betonggolv och vägg, exponerad armering, grus och småstenar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade inte sparat det, bila upp och gjut ett nytt som bara glättas.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag hade inte sparat det, bila upp och gjut ett nytt som bara glättas.
Gjuta en ny platta är ju rätt dyrt. Uppåt 100k? Hade tänkt att snygga till detta garage bara och sen kanske bygga nytt om 10-15 år.
 
Har exakt likadant golv i garaget. Någon hobby/hemmagjutning från 50-talet eller senare. Knackade det värsta och gjöt igen för att undvika de värsta groparna när vi kör in bilen. Nu två tre år efter den manövern är golvet lika slut igen.

När ork, tid och pengar finnes river jag upp alltihop och gör om ordentligt.
 
  • Gilla
Zed82
  • Laddar…
Ja, ska det rivas framöver är det ju en helt annan sak, då hade jag flytit det med industriflyt som är färdig yta sen.
 
  • Gilla
Zed82
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, ska det rivas framöver är det ju en helt annan sak, då hade jag flytit det med industriflyt som är färdig yta sen.
Golvet är dock smutsigt och skulle behöva slipas men troligen för poröst för det. Frågan är om primern fäster och även om den gör det så är frågan hur hållbart det blir långsiktigt.
 
Det ska va billigt, lätt och hålla länge? Du kan bara välja två av dom.
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det ska va billigt, lätt och hålla länge? Du kan bara välja två av dom.
Så klart men segt om det spricker efter bara någon månad. Kanske bäst att låta det vara som det är bara tills man bygger nytt. Annars riskerar man att kasta pengarna i sjön.
 
Z Zed82 skrev:
Gjuta en ny platta är ju rätt dyrt. Uppåt 100k? Hade tänkt att snygga till detta garage bara och sen kanske bygga nytt om 10-15 år.
Nu vet jag inte hur stort det är men några 100k blir de ju inte om man gör de sj, köpte betong till ca 33m2 10cm platta plus kantbalker, tror bilen med betongen kostade 12k
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vad tror ni om att flytspackla hela golvet typ 10mm med industriflytspackel typ Finja 520 och ha det som yta sen? Finns väl flytspackel som klarar det.
 
Ät det inte ett gammalt mellangjutet golv? Är väl knappast fråga om en grundplatta.
De mellangjutna golven var ju förr främst till för att ha något att gå på och var ej bärande.
Kraven på betongen var därför låga. Speciellt under kriget snålade man gärna på cement.
 
  • Gilla
Zed82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.