Ska snart lämna över huset till ny köpare. Senaste tiden har vår inbyggda toalett, tror det är en Ifö Sign, fortsatt att fylla på vatten i cisternen även fast den borde vara full, så det läcker lite ut i toaletten. Det går över om man ger någon av knapparna en liten knuff typ. Sitter det någon flottör i som behöver regleras eller kan det vara någon packning som är dålig? Toaletten är ungefär 4 år gammal.
Hur kommer man in bakom panelen? Är det bara att bända, eller finns det ett trick?
Bifogar bilder.
 
  • IMG_20141208_084022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20141208_084034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Dra ut den mörk-gråa delen helt (till höger om halv-knappen - grön ring) så du får den i handen. Skjut sen tillbaka "dörren" som är öppnad.

tryckknapp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen drar du hela den kromade plattan till vänster ca 4mm (det ska säga klick) så hela lossar den.

Sen efter den är loss är du inne och flottören är till vänster. Inloppsventilen är till höger.
 
Krilleman
Och när du är inne ser det ut som detta:

PC120255.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd pil är flottör-sidan. Kontroller att vattnet stryps när flottören lyfts.

Det kan även läcka på inlopps-sidan (grön pil) kontrollera detta så det är torrt och fint runt avstängningen!
 
Eftersom det hjälper att ge knapparna en liten knuff låter som som problem i flotördelen inte inloppet
 
Krilleman
AndersMalmgren skrev:
Eftersom det hjälper att ge knapparna en liten knuff låter som som problem i flotördelen inte inloppet
Sanning! (y)
 
krilleman_215 skrev:
Sanning! (y)
Tack för hjälpen alla, nu är jag inne. Hur ska jag få den sluta tjuta/läcka tror ni? Ska man smörja något?
 
För mig har det räckt att hälla i lite wc rent i behållaren och låta det stå över natten/dagen. Gjorde det ett par gånger så släppte förmodligen kalkavlagringar och det slutade ringa.
 
Alltså ett par korkar WC-rent rakt ner i cisternen?
Tack för all hjälp!
 
Två saker, föst öppningen. Vet att du är inne men den skall ju stängas. Det räcker inte att bara dra ut den gråa som Krilleman refererar till. Den lilla vita klossen brevid i den gröna ringen skall dras till mittenlaget. Det är en låsspak som låser ramen. Lättare att få ut och tillbaka ramen när låset är släppt.

Andra då, det går att justera flottörtrycket mot ventilen. Finns två häl där flottören kopplas till ventilen. Prova att flytta till hålet för högre tryck. Jag hade samma läckage problem och den ändringen tätade systemet.
 
Redigerat:
Krilleman
TeroM skrev:
Två saker, föst öppningen. Vet att du är inne men den skall ju stängas. Det räcker inte att bara dra ut den gråa som Krilleman refererar till. Den lilla vita klossen brevid i den gröna ringen skall dras till mittenlaget. Det är en låsspak som låser ramen. Lättare att få ut och tillbaka ramen när låset är släppt.

Andra då, det går att justera flottörtrycket mot ventilen. Finns två häl där flottören kopplas till ventilen. Prova att flytta till hålet för högre tryck. Jag hade samma läckage problem och den ändringen tätade systemet.
Men "ovanläget" är ju öppen. Mitten öppen med fresh-funktion. Nedåt stängd! Se bifogad monteringsanvisning från IFÖ. Eller kika här

Flottörtrycket hade jag dock dålig koll på! (y)

Edit 1
Bifogar en bild från monteringsanvisningen

knapp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit 2:
Eller tolkar jag bilden fel?! Jag har dock aldrig haft problem att få loss min frontlucka utan övervåld i läge "upp"...
 
Redigerat:
Kan vara så att upp är öppen. Tänkte mer att den var i stängd läget efter installationen och är den stängd så drar man sönder låspiggarna i onödan och det krävs mera våld. Då det inte är uppenbart om man inte känner till låsningen så var det bäst att påpeka funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.