Är på gång att måla om husets fasad. Förmodligen inte själv utan behöver hitta en bra firma i närheten av Staffanstorp, Skåne. Tips på bra firma tas tacksamt emot.
Vill dock ha koll först varför färgen flagnar och det är små sprickor i putsen där under. Ingen puts har ännu lossnat.
Det är bara husets vägg mot öster som är påverkad.
Kanske nyttig info är att när det regnar och därefter så syns skarvarna från Leca-blocken igenom. Innan vi målade om inne för ett år sedan kunde man på vissa ställen också alltid, så ingen koppling till regn ute, liknande sprickor i Leca-blockens skarvar.
Hittat gamla broschyrer från när huset byggdes 1997 och det är för Leca-Therm murblock så jag förmodar att det är stommen för huset. Vet inte vad det är för tunn puts sedan. Verkar vara silikatfärg.
Tips hur jag ska hantera och fixa släpper tas tacksamt emot. Vill inte att det blir fel vid ommålning så att färg lossnar och mer sprickor kommer därefter.
 
  • Fasaden på ett hus med rödfärgad puts som flagnar samt har små sprickor. Under fönstren syns blå klinkerplattor och gröna växter i krukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande färg och sprickor på en rosa husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgen flagnar och små sprickor syns i husets putsade fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Varför tror du att det är silikatfärg?
Tycker inte det ser ut som silikatfärg.
 
N neo11 skrev:
Varför tror du att det är silikatfärg?
Tycker inte det ser ut som silikatfärg.
I papper som är sparade från huset byggdes anges det silikatförg. Så mest utgått ifrån att det är detta, men kan ju ha helt fel.
 
Ser ut som fuktskador. Det är ommålat nertill och fläckar vid det övre fönstret. Kanske är bra att grundligt undersöka det där.
 
K katho75 skrev:
Ser ut som fuktskador. Det är ommålat nertill och fläckar vid det övre fönstret. Kanske är bra att grundligt undersöka det där.
Tack!
Ja, känns som det beror på fukt. Förstår bara inte varför det bara finns på nordöstra sidan och inte annanstans.
Gamla ägarens barnbarn började man la om huset så därav lite ommålat nertill på bild. Är lite så på andra ställen på huset också.
Frågan är hur jag ska undersöka problemen? Är det med målare eller någon som är bra på stenhus och puts? Någon som känner till någon bra runt Malmö/Lund?
 
N
Du borde leta efter en murare istället.
En målare, målar inte putsfasader.
Och kan inget av färgvalet.
 
  • Gilla
n_berthilsson och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Du borde leta efter en murare istället.
En målare, målar inte putsfasader.
Och kan inget av färgvalet.
Stort tack! Då försöker jag få tag i en firma som kan mura och putsa istället för en målare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.