Har en badtunna i trä sedan ett bra tag tillbaka ,men vill göra tunnan till en bubbeltunna!
Någon som har en idé på hur jag ska göra/vad jag ska köpa?
Gärna länkar till butiker också :)
 
Vi fick nån matta med bubbelmojäng till av svärmor, att använda i vanliga badkar, borde funka. Låter hemskt dock.
Luftpump med dräneringsslang som avslut under bänkarna kanske?
 
den där mattan har jag provat... den ger en jävla massa bubblor så den e jättebra så sätt :) Men dock så fastnar inte mattan i tunnan utan den flyter upp på ytan konstant... plus att det bara blir bubblor i mitten, jag skulle själv vilja styra bubblorna typ under bänken mm...

Så luftpump och slang låter bättre!
Men kan du ge förslag på någon bra tystlåten luftpump!? Gärna billig! :)
 
En rejäl portion ärtsoppa eller bruna bönor innan badet. Finns på ICA! ;)
 
  • Gilla
Ove Rubing
  • Laddar…
Lej in Gurkan från BigBrother :)
 
Med pump och slang kan du ju placera pumpen en bra bit från badtunnan.
Jag själv har väldigt svårt att njuta av bubbelbad då de låter så förbannat, både inomhus och utomhusspa. Däremot gillar jag dem med jetmunstycken.

I vårt förra hus, så hade vi en vedeldad tunna utomhus, en i PET-plast som man sen byggde in. Den var toppen om man ville installera bubbel, jet eller belysning då plasten var 1cm tjock och kunde borras och gängas, samt släta ytor för montering av packningar i genomföringar.
Vet inte om jag får skriva vilka jag köpte den av, men finns intresse så skicka ett PM, så förmedlar jag inköpsställe.
 
har letat efter luftpump nu men hittar ingen... finns ju bara vattenpumpar eller madrasspumpar eller 12v pumpar, Jag behöver en stark 220V luftpump.
Dammpump har jag redan provat med det e totalt värdelöst....
 
Vad du behöver är en "linjär luftpump" (linear air pump). Dessa pumpar är driftsäkra, hyfsat tysta beroende på placering och har god kapacitet. Samma typ av pump som används i minireningsverk för att syresätta reningsprocessen.


Pumparna består egentligen endast av två elektromagneter som spänningssätts växelvis och på så sätt driver en stång med två membran. Enklare kan det inte bli om du inte ska handpumpa. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
okej men var hittar jag en sådan o vad kostar den?
 
okej tack för all infon!
Hur många l/min tror du jag behöver till en badtunna?
 
Satt just och funderade på det, men har ingen jättebra gissning. De som sitter i de mindre minireningsverken är på 40 liter per minut och det bubblar en hel del. De är ju dock mycket mindre i diameter än din badtunna och har en annan diffusor än det du funderar på. Diffusorerna i verken är av tallrikstyp och ca 25-30 cm i diameter. Kostar inte många hundralappar men var man hittar dem vette tusan.

Får du tag på dessa så kanske en pump på 60 liter per minut kan räcka om du leder luften till ett par diffusorer. Nu gissar jag villt så håll mig inte skyldig för mina gissningar om det är i underkant. :)
 
okej för jag har provat en dammpump på ca 10l/min och där får jag typ knappt några bubblor....
Har hittat en pump för runt 1000 lappen som ger 800l/min, kanske det kan vara något?
Annars så ligger de dyrare på 3000kr och 2500l/min.
 
Hittade faktiskt linjära luftpumpar på Dammbutiken. Men 2500 l/min? Det är inte per timma?
 
Den här borde göra jobbet, och verkar dessutom ruggigt prisvärd. Alternativt har de använt betydligt enklare material och håller en lägre kvalitet med tanke på att en kvalitetspump med den kapaciteten brukar ligga på drygt det dubbla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.