Vi är en tvåbarns-familj som tidigare i våras köpte drömhuset och vi har nu börjat "bo in" oss med allt vad det innebär. Varje dag får man nya idéer och önskningar och allt kostar ju pengar. :) Vi skulle därför behöva lite råd och tips hur man bäst finansierar husdrömmarna...

Huset är på 120+50kvm, byggt -37. Vi har lån på 570' på huset, det är värderat till drygt en miljon. Huset är i bra skick så det finns egentligen inget som måste renoveras (taket är nytt, källaren dränerad och delvis renoverad osv). Det vi vill göra handlar mer om att få huset modernt och fräscht. Utöver billigare saker som nya tapeter ocg golv (vilket vi redan har påbörjat) så vill vi ha ett nytt kök, badrum, biorum i källaren, bygga en altan för att nämna ett par saker.

Det finns ju egentligen två alternativ. Antingen låna rubbet (en grovt uppskattad kalkyl, vi skulle behöva 400') altenativt leva fattigliv i 10 år och renovera löpande för de pengar som kommer in.

Folk lånar mångmiljonbelopp idag på ganska moderata inkomster för husköp. I det skenet har vi ju väldigt lite lån vilket känns tryggt. Även om vi skulle låna rubbet så skulle vi inte ha några jättelån... och huset skulle bli VÄLDIGT trevligt att bo i. Det är ju dessutom nu när man är ung och har små barn som man verkligen är sugen på att få spaden i marken och göra huset så som vi vill ha det.

Samtidigt är jag rädd att bli fartblind. En miljon är MYCKET pengar. Jag vill bo här oavsett vad som händer. Den låga boendekostnad vi har idag är en väldig trygghet och huset är som sagt i fullt beboeligt skick.

Hur skulle ni göra? Lite input mottages tacksamt!
 
Hur mycket man vill låna och vilka risker man vill ta är högst personligt. Hur pass mycket påverkar renoveringen värdet på huset? Går det att få tillbaka de pengar som ni lägger ut, blir värdet bestående? Ett biorum kan bli dyrt men höjer inte värdet så mycket, särskilt om pengarna läggs på teknik!

Men om man bortser från det så ser jag ingen anledning att tveka, har ni dubbla inkomster (och trots två barn) så skall det inte vara några som helst problem att låna upp till en miljon! Med dagens låga räntor, även bundna, så blir boeendekostnaden ändå liten. Jag har själv (ensam!) nyligen köpt ett hus för drygt 1,3 miljoner. Med bundna räntor i 5 och 8 år så får jag en boendekostnad, inklusive drift, på ca: 5.000 kr/mån. Jag bor idag i en central lägenhet som kostar mig mer är så!

Gå in på SBAB eller någon annan banks hemsida och räkna på lånekostnaden! Man kan även finansiera en del av renoveringen med räntefria lån, man brukar kunna låna upp till 60.000 kr som man betalar bort på 24-36 månader.
 
Om ni har lite pengar över varje månad kommer ni nog snart inse att det bara är vid större investeringar (kök, badrum) som ni verkligen behöver låna. Det kommer gå åt mer tid än pengar så att säga...... :)

Jag har årligen (det blir ju alltid fel så jag får göra en ny uppskattning) planerat vilka utgifter vi har och NÄR dom kommer under året, relaterat till bygget. Då är det lätt att se när pengarna sinar och ett lånebehov uppstår.

Att låna en stor klump pengar och sedan börja renovera verkar olämpligt. Se istället till att det är lätt att utöka lånet när det behövs.
 
Vi har total renoverat vårt hus genom att spara o renovera.Väldig skönt nu att sitta med ett hus som är värt riktigt mkt mer än vad vi har lån på eller vad andra köper sina hus för idag. Men vi hade ju vårt mål och sparade därför in på oss själva utan att barnen märkte något.Dock var dom ganska små då så dom hade inga egna "dyra" intressen.Nu i efterhand så kan jag inte heller känna att vi hade det snålt .Men det blev inte mkt kläder till sig själv då :).Men det var ju vårt val och eftersom vi har samma intressen så var det ju värt det.Under tiden vi sparade till köket och badrummen ex så renoverade vi allt annat som inte kostar så mkt. Som golv och väggar,altan,dränerade källaren,uppfart,träd,markiser,ytterdörr m.m.Med barn och trädgård och jobb och en umgängeskrets så hade inte vi hunnit det så mkt fortare om vi lånat allt direkt eftersom vi gjort allt själva.Man får ju inte glömma bort att leva också ;) Men vill man ha lån så är det ju bara att låna.Det är ju låga räntor idag i alla fall...

Lycka till!
 
Om man tar lån för renovering av ett hus man just köpt så kan man efter renoveringen vädera upp huset och flytta lånen dit?
 
Håller med Tilt om du bör beräkna det producerade värdet av de pengar du investerar i renoveringen. Min filosofi är att du egentligen bara bör låna om du tror att värdet du skapar minst har ett 1:1 förhållande med de pengar du investerar i huset. Annars lånar du i princip bara för att konsumera. Någon gång måste du betala tillbaka pengarna och det är inte lika roligt som att konsumera sparade pengar. När jag tänker efter så känns det nästan jobbigare att konsumera sparade pengar. Då vet man hur mycket svett/tid som ligger bakom. Men det skapar bara ett moment 22 som innebär att du aldrig får börja konsumera. :'(

Även om du i nuläget ser att du har ett värde i bostaden som överstiger dina lån så vet du egentligen inte det förrän du sålt din bostad och fått alla pengar från köparen.

mvh
Tråkiga David
 
ejwbegysv skrev:
Om man tar lån för renovering av ett hus man just köpt så kan man efter renoveringen vädera upp huset och flytta lånen dit?
Ja det borde du ju kunna. Sen hänger på vart du bor. Om efterfrågan alltid finns i det området. En kollega bor tex i ett område utanför stan där dom inte får låna så mkt på husen då efterfrågan alltid varit liten och banken ser då en risk.Jag bor mitt i stan och här är efterfrågan alltid stor och då får man låna om man vill och ekonomin tillåter det.
Men hör med din bank om du är osäker på ert område ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.