Har en gammal Univac som börjat krångla. Stannar efter någon minuts körning. Kopplar jag bort alla slangar och påse och kör den i garaget där det är kallt verkar det gå. Gör jag samma övning inne i 22grader stannar dammsugaren och starter igen efter några sekunder, Förmodar att överhettninsskyddet börjat strula. Vet någon om detta går att kolla och vilken komponent på kretskortet som ör överhettningsskyddet ? Skulle det kunna vara något annat ?
 
Troligtvis något som blir varmt på kortet och slutar fungera, löser ut. Kortet har till uppgift att mjukstarta motorn, det är ett häftigt ryck med direktstart, det går att koppla förbi kortet och prova, men betänk det rycker till häftigt. Ta ett foto innan så du vet var tamparna ska sitta vid återmontering.
 
  • Gilla
Bob73
  • Laddar…
Finns det inget överhettningsskydd på kortet ? Du råkar inte veta vilket motstånd det skall vara mellan stift på motorn och rotor ? Tänker om kolen trots allt är kass.
 
B Bob73 skrev:
Finns det inget överhettningsskydd på kortet ? Du råkar inte veta vilket motstånd det skall vara mellan stift på motorn och rotor ? Tänker om kolen trots allt är kass.
Ett överhettningskydd är monterat i motorlindnindningen och löser för hög temp i den. Orsak brukar vara att det inte blir rätt drag genom motorn som inte kyler av, stopp i rören av något slag.
 
  • Gilla
Bob73
  • Laddar…
OK, då måste det vara motorn eftersom den stannar utan att slangarna är inkopplade. .... eller hur ?
 
Troligen , om du ska köpa en ny, det finns en betecktning på motorn, sök på den så kan du hitta bra pris, det diffar rätt häftigt ute i världen.
 
  • Gilla
Bob73
  • Laddar…
R
  • Gilla
Bob73
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ett överhettningskydd är monterat i motorlindnindningen och löser för hög temp i den. Orsak brukar vara att det inte blir rätt drag genom motorn som inte kyler av, stopp i rören av något slag.
Nu har jag varit i kontakt med Univac och fått information om att det finns ett överhettningsskydd på kretskortet. Kan vara bra att veta.
 
Nu kan jag dammsuga igen ! Det visade sig att det sitter en liten bimetall (ser ut som en 5x4x2mm^3) kudde mellan kolet och kontaktoren. Jag tog bort denna lilla komponent och polerade bort lite oxid från ytorna och vips verkar problemet vara borta. Kan vara värt att testa om man har en dammsugare som envisas med att slå av och på. Kommentera gärna om det funkar för dig oxså.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.