Först:
Är detta rätt ställe att diskutera denna produkt? Om inte skulle jag vilja veta till vilket subforum man går?

Problemet:
Vi fick en Roborock Q7 Max dammsugare i julklapp 2023 och installerade den i vårt hus med kartor och allt.
Den har sedan fått köra veckostädningen och det har fungerat Ok.

I mitten av Juni flyttade vi ut till sommarstugan och när vi i Juli var hemma över dagen så var dammsugaren försvunnen!
Vi hittade den under en soffa (som ingår i de blockerade zonerna där den inte skall gå).
Och nu fick vi inte igång den igen, kanske urladdade batterier....

Så vi satte den manuellt ovanpå dockan för att den skulle laddas upp och efter några timmar kunde man starta den och den började prata och vi fick kontakt via appen också.

Men den kan inte hitta dockan så den går inte att använda...

Om man ställer den mitt på golvet och ber den att åka hem så kör den runt hela huset och letar efter dockan men hittar den inte. 😢😢
Inte ens om man ställer den på dockan själv och ber den att gå hem funkar det, då börjar den snurra och flyttar på dockan men ser den inte.

Nu undrar jag om det kan vara något fel på själva dockan så att det är därför det inte funkar?

Dockan har nån sorts indikatorlampa på toppen men den lyser inte alls nu, kommer inte ihåg om den skall göra det eller ej. Men den borde kanske indikera att den är strömsatt i alla fall?

Så min första fråga är:
Skall lampan lysa alltid när den är inkopplad? Vår lyser aldrig.

Om den ska det så är problemet att den inte gör det, dvs dockan är trasig.

Andra frågan:
Vart vänder man sig med tekniska frågor om denna produkt?
Och var får man tag i reservdelar?

Bilden visar den icke lysande lampan när sladden är insatt i väggen.

Roborock Q7 Max laddstation med en släckt indikatorlampa på toppen, strömsladden är ansluten i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut rätt plats att diskutera på
/Mats
Moderator
 
Har just hittat reservdels-docka hos inkClub för 599:-
Hoppas att diagnosen är rätt nu och att den nya dockan kommer att fungera.
 
Har du inte garanti på den?.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Har du inte garanti på den?
Fått den i julklapp av dottern 2023. Mindre än ett år sedan. Men inga kvitton....
De kommer inte ens ihåg var den köptes (på nätet nånstans).

En sak har dykt upp ur vminnets källarvalv:
Jag kollade i städ-historiken och den städade sista gången i slutet av maj, sen flyttade vi till sommarstället den 15/6.
Däremellan var det ett åsknedslag (c:a 5/6-10/6) i närheten som dödade Ethernet-ingången från fiberboxen in i vår router. Allt annat i routern funkade men inte inkommande nätverksingång...
Slutade med att jag satte dit en ny router och kopierade inställningarna från den gamla. Kom igång sedan.

Nu tror jag att det var samma åsknedslag som hade sönder dockningsenheten. Vi får se om allt i övrigt är OK när den nya anlänt.
 
Jag bytte batteri på min Romba.
Köpte från Batteriexperten.
Universalbatteri,Funkar bra.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Fast batteriet sitter ju i själva roboten och det fungerar i min. Har 40% laddning fortfarande.
Men det laddar inte upp sig i dockan för den ger ingen spänning fast den är nätansluten.
 
Kanske funkar att göra en fabriksåterställning, där ni börjar på nytt så att säga, där den får rita upp en ny karta. Löste mina likande bekymmer, där min robot blev "förvirrad" och inte hittade tillbaka till laddstationen. Funkade fint igen efter återställningen. Gällde dock en Roborock S5.
 
Laddstationens indikatorlampa lyser inte och det finns ingen spänning på laddkontakterna när de trycks ner. Dvs jag utgår från att den är trasig och då hjälper ingen ny kartscanning.
När roboten är nära laddstationen skall de "prata" med varandra men i mitt fall upptäcker roboten inte stationen ens om man manuellt placerat den ovanpå laddplatsen.

Får svaret idag när den dockningsstation jag beställt från inkClub anländer.
 
Som @Manhunter skrev så har du väl garanti, borde inte vara så svårt att fiska ut ett kvitto från sin mailkorg om man beställt på nätet.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som @Manhunter skrev så har du väl garanti, borde inte vara så svårt att fiska ut ett kvitto från sin mailkorg om man beställt på nätet.
Men det är inte jag som köpt den, det var en julklapp...
Inget kvitto eller annan köpinfo levererades med julklappen och dottern hittar inget hos sig.

Men nu har jag definitivt konstaterat att det var dockan som var trasig! Fick hem en ny docka från inkClub idag och den:
- Tänder lampan på taket när sladden sätts i vägguttaget
- Ger 4.5 V spänning mellan kontakterna på ovansidan
- Gör att roboten hittar dockningen när jag kommenderar den att åka hem.

Q7max står nu och laddar i sin docka.

Garantin lär väl inte täcka skador pga åsknedslag i närheten? Det var ju ett sådant i början av Juni som också dödade nätverksingången på min router (där sladden till fiberboxen satt)...

Jag tänker plocka isär den trasiga och kolla vad som är sönder...
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Jag tänker plocka isär den trasiga och kolla vad som är sönder..
Gick inte att reda ut. Fanns kvarstående spänning på 300V på en kondensator....
Jag får skicka den på "återvinning"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.