Plötsligt får vi inget varmvatten ur vår CTC Safir 300 varmvattenberedare. Har försökt kolla allt utan att hitta vad som är felet. Installerades ny 2016 och har pratat med firman som installerade. Vi tror gemensamt att det är termostaten som gått sönder. Ser att det finns att beställa som reservdel -för cirka 2800-3000kr. Innan jag gör det hade det varit skönt att vara lite mer säker på att det är just termostaten som är fel. Någon som vet hur man kan göra detta?

Lite detaljer:
- Termostaten står på 70 grader och har gjort så sedan installationen
- Ser inget fel på kalkskyddet. Har också mätt att det går 380V över - vilket innebär att säkringen inte ska löst ut (se bild)
- Har även mätt 380V från inkommande el till elpatronerna (se bild)
- Elpatronen är kall när jag känner på den
- Varmvattenröret under beredaren är lika kall som vattnet vi får ut i kranarna, känns som 20-25 grader max
- Återställningsknappen som manualen kallar den (tolkar jag som överhettninsskyddet) har inte löst ut vad jag kan avgöra. Har testat att trycka in men verkar redan vara intryckt (därmed inte utlöst!?). "ÖHS" på bild nedan.
- VV beredare installerad ny 2016 (Elomin III ovanpå för radiatorer i huset - funkar)
 
  • Elektriskt schema, termostat, instruktioner för vattenberedare, säkerhetsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elpatron för varmvattenberedare med ledningar, kontrollinstrument och markeringstexter. Anslutningar och något skydd syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spänningsprovare används för att testa elektriskt arbete vid varmvattenberedarens anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du mäter 400V över "kalkskyddet" (termosäkring?) så är det den som har gått sönder.

Koppla loss den och dra bort den röda skyddsslangen.

Edit:
Om "kalkskyddet" hade varit hel så hade du haft 0V vid mätningen på bild 3.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
H hemmafixaren98 skrev:
Plötsligt får vi inget varmvatten ur vår CTC Safir 300 varmvattenberedare. Har försökt kolla allt utan att hitta vad som är felet. Installerades ny 2016 och har pratat med firman som installerade. Vi tror gemensamt att det är termostaten som gått sönder. Ser att det finns att beställa som reservdel -för cirka 2800-3000kr. Innan jag gör det hade det varit skönt att vara lite mer säker på att det är just termostaten som är fel. Någon som vet hur man kan göra detta?

Lite detaljer:
- Termostaten står på 70 grader och har gjort så sedan installationen
- Ser inget fel på kalkskyddet. Har också mätt att det går 380V över - vilket innebär att säkringen inte ska löst ut (se bild)
- Har även mätt 380V från inkommande el till elpatronerna (se bild)
- Elpatronen är kall när jag känner på den
- Varmvattenröret under beredaren är lika kall som vattnet vi får ut i kranarna, känns som 20-25 grader max
- Återställningsknappen som manualen kallar den (tolkar jag som överhettninsskyddet) har inte löst ut vad jag kan avgöra. Har testat att trycka in men verkar redan vara intryckt (därmed inte utlöst!?). "ÖHS" på bild nedan.
- VV beredare installerad ny 2016 (Elomin III ovanpå för radiatorer i huset - funka
Troligen termostatfel, då det är en simpel styrning. har du provat att koppla ihop inkommande med patronen
då ska det bli VV och tar ett par timmar för tempen att gå upp. Sen stänga av strömmen, ni har dp lite VV och inte bara KV. Sen är det lite av ett rövarpris på termostaten. köp den inte från JS utan från Eldkraft, skiljer en del.
 
  • Gilla
hemmafixaren98
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Troligen termostatfel, då det är en simpel styrning.
Hur kan TS mäta 400V i bild 3 om det är termostaten som fallerat?
Elektrisk anslutning med synlig spänningstestare och potentiell farlig ledningsfel markerad med gröna cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektronisk krets med komponenter, märkta områden för felsökning, märkningar anger "Elpatron" och "Kalkskydd."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bör medfölja ett extra kalkskydd. Kolla höger sida på plåten.
 
Stort tack för alla svar. Tänkte att metallen i kalkskyddet "bränner sönder" om det låser ut och då 0V över denna krets!? Men som Stensson11 så har jag en extra på höger sida. Ska ta och byta för att se - enklaste ingreppet helt klart (och billigast om det är detta som är felet).

Återkommer med rapport senare.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Ta bort och öppna den gamla innan du kopplar in den nya, det lär vara någon typ av termosäkring, å den går inte sönder utan någon anledning, utan troligen är det en massa kalk/bös/avlagringar på själva värmepatronen som gör att termosäkringen löser ut.

Varken vanliga termostatens och överhettningsskyddets känselkroppar sitter i värmeelementet utan en liten bit ifrån.
 
H hemmafixaren98 skrev:
Tänkte att metallen i kalkskyddet "bränner sönder" om det låser ut och då 0V över denna krets!?
Är "kalkskyddet' (termosäkringen) hel så har du inget spänningsfall över den, utan den är som en ledare. Alltså 0V över den.

Men går den sånder så bryts "ledaren" och du får hela spänningsfallet över den. Alltså 400V över den.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ta bort och öppna den gamla innan du kopplar in den nya, det lär vara någon typ av termosäkring, å den går inte sönder utan någon anledning, utan troligen är det en massa kalk/bös/avlagringar på själva värmepatronen som gör att termosäkringen löser ut.

Varken vanliga termostatens och överhettningsskyddets känselkroppar sitter i värmeelementet utan en liten bit ifrån.
Du har troligen helt rätt - någon anledning ska det ju vara att den har löst ut i så fall. Enligt manualen ska man behöva ta ut patronen och göra rent. Vågar man sig på detta (har stängt av strömmen givetvis)?

Håller med om att man borde undersöka grundfelet främst - men funderar på att testa reservsladden för att se om det är "den gamla" som löst ut. Då vet jag att felet är gällande ingenkalkning/bös...
Eller kommer den nya sladden slå ut direkt tror vi?
 
Mätte nu med multimetern - och det är kalkskyddet som har löst ut...

Är det jättedumt att sätta i nya sladden utan att göra rent/kolla patronen? (Årgärdar ju inte grundproblemet om jag inte rengör/hittar grundorsaken)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur kan TS mäta 400V i bild 3 om det är termostaten som fallerat?
[bild]
[bild]
För att få reda på det. Så ska det mätas på patronens anslutningar och det har TS gjort, vänster skruv och till patronen och höger skruv till patronen.. Är det noll på något så har ÖHS löst, det med något kalkskydd har jag inte hört om.
 
J jonaserik skrev:
För att få reda på det. Så ska det mätas på patronens anslutningar och det har TS gjort, vänster skruv och till patronen och höger skruv till patronen.. Är det noll på något så har ÖHS löst, det med något kalkskydd har jag inte hört om.
TS VVB är ingen "normal" VVB utan lite special med en extra termosäkring/"kalkskydd".

Om du tittar på första bilden i TS första inlägg så är det en bild från manualen. På elshemat är det enheten som är märkt "S" (säkring?).

Det är första gången jag ser en sådan konstruktion, men genom att titta på TS bilder så kom jag fram till vad som bör vara felet, å det verkar vara det jag kom fram till.
 
  • Gilla
hemmafixaren98
  • Laddar…
B
Jag skulle tagit ut elpatronen och kollat så det är rent. Jag tror det är fullt med kalk i beredaren.

Skippar du rengöringen är ju risken stor att antingen nästa kalkskydd går sönder (om du bara byter det) eller att patronen går sönder (om du tar bort skyddet).
 
  • Gilla
hemmafixaren98
  • Laddar…
Jepp termosäkring/termosäkring då. allt sitter på utsidan och smältsäkringen sitter även den på utsidan och en sådan är av engångs och går inte att återställa.
 
H hemmafixaren98 skrev:
Du har troligen helt rätt - någon anledning ska det ju vara att den har löst ut i så fall. Enligt manualen ska man behöva ta ut patronen och göra rent. Vågar man sig på detta (har stängt av strömmen givetvis)?

Håller med om att man borde undersöka grundfelet främst - men funderar på att testa reservsladden för att se om det är "den gamla" som löst ut. Då vet jag att felet är gällande ingenkalkning/bös...
Eller kommer den nya sladden slå ut direkt tror vi?
Hade samma problem. Bytte bara smältsäkring. Hade tänkt göra det ordentligt med rengöring lite mer planerat. Det har inte hänt än och än fungerar beredaren…
Glöm inte beställa en ny bara om du gör så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.