Har precis fått upp ett hus på tomten och har börjat fundera på tomten med allt vad det innebär av utfyllnad, matjord etc.

På en nybyggnadskarta så står det ju utsatta höjder i hörnen på tomten. Ena grannens tomt ligger sluttar lite mot vår tomt och andra grannens tomt sluttar från vår tomt.

Hur kan man egentligen fastställa att man fyller ut och kastar på jord så att höjden blir den rätta? Alltså - hur mäter man höjden?
Gör man bara en grov uppskattning tillsammans med respektive granne?
 
GPS med höjdmätare körde mina geotekniker med.
 
Xiter skrev:
GPS med höjdmätare körde mina geotekniker med.
Oj, det måste varit en dyr gps/höjdmätare då...
De GPS'er jag sett med höjdmätare har ju upplösning och nogrannheter på 1-3m.
Ska man planera höjden på tomten behöver man ju ett instrument som är betydligt nogrannare än 1-3meter antar jag.

Eller om man kanske kan mäta relativt från någon markering i sten eller liknande i området och på så sätt få bättre noggranhet.

/V
 
Finns inmätta punkter överallt det är bara att hittadom. Har du höjden angivet i tomtgränsen så är det ju bara att mäta därifrån. Sen får du kolla med kommunen/bygglovshandläggaren hur mycket du får förändra markhöjden utan att bygglov behövs eller ansöka om det.
 
Vi har höjder utsatta på nybyggnadskartan där "tomtpinnarna" stod. På asfalten. Undra om det är höjden "nu" eller höjden efter att bärlagret läggs på?

I vår detaljplan står:
"Slänt mot angränsande tomter och mot kommunal mark skall placeras så långt in på den egna tomten att 1,5m av tomtytan närmst gränsen är plan, om inte annan överrenskommelse träffas med berörd granne."

Det står egentligen inget om att höjden på nybyggnadskartan skall "följas" eller att det inte får vara nivåskillnad på tomterna.

Om det nu står höjder utmärkta på nybyggnadskartan, borde det då inte vara dessa som man skall "sträva efter" och att avvikelser från höjden endast får göras om man kommer överrens med grannen?
 
Vi hade diskutioner med byggnadskontoret efter att några grannar frågat om vår utfyllnad av tomten. Vi bor i ett ganska "platt" gammalt område och vår tomt låg under gatans nivå. Alla inklusiver de från byggnadskontoret föreslog att vi skulle fylla upp till minst gatunivå för att inte allt vatten som rinner ner längs gatan (den sluttar svagt utför en längre bit) ska rinna in till oss. Sagt och gjort det material som rävdes ut för grunden spreds ut på tomten och den blev ungefär 30-50cm högre. Det var tydligen inom någon gräns så att vi slapp söka byggnadslov för att ändra höjden.
 
många kommuner tillämpar max 50 cm förändring, sen krävs marklov men det är ingen regel utan man måste kolla med sin komun
 
_Valle_ skrev:
Oj, det måste varit en dyr gps/höjdmätare då...
De GPS'er jag sett med höjdmätare har ju upplösning och nogrannheter på 1-3m.
Ska man planera höjden på tomten behöver man ju ett instrument som är betydligt nogrannare än 1-3meter antar jag.

Eller om man kanske kan mäta relativt från någon markering i sten eller liknande i området och på så sätt få bättre noggranhet.

/V
Jag kan forska lite vad de använde sig av...jag fick höjden utsatt med 0,1 meters intervall.
 
GPS:n är en nätverks NTK som mäter mot fasta basstationer. Den mäter med noggranhet på några centimeter.
 
Vad jag vet är de enda fixpunkterna vi har själva tomtpinnarna - där har vi höjd angiven, men det känns inte som en bra utångspunkt - där finns ju bara hål.

Kan det finnas andra fixpunkter? Hur markeras dessa isf?
 
Ni har ju alltid färdig golvhöjd inne i huset - FG höjden. Kolla på er husritning.

En sak jag har sett folk använda är en typ av vattenpass av en lång trädgårdsslang med genomskinliga plexirör i ändarna. Fyll med vatten och håll vattenytan synlig i plexirören så har du två punkter med exakt samma höjd. Använd den ena som fixpunkt och gå runt med den andra och mät relativ höjd till marken. Exakt ner till centimetern om du så vill... :)

/Kalle
 
ForestC skrev:
Vad jag vet är de enda fixpunkterna vi har själva tomtpinnarna - där har vi höjd angiven, men det känns inte som en bra utångspunkt - där finns ju bara hål.

Kan det finnas andra fixpunkter? Hur markeras dessa isf?
Ett tillägg

Har ni tillgång till markplaneringsplanen så finns där ofta fixpunkterna markerade.

Något som ofta blir noggrant avvägt är dagvattenbrunnar och andra lågpunkter, har man bara en uppgift på dess höjd så går det nog att lita på att det blev så också. Förhoppningsvis...:)

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.