Nån som kan hjälpa mig?

Jag är en tonårsgrabb som för tillfället inte ens har ekonomi för egen lägenhet men drömmer mig
bort till den tiden när jag kan skaffa ett eget hus.

Själva skissen på mitt hus har jag redan i huvudet och
har mätt och jämfört med huset som jag bor i nu och
kommit fram till att mitt hus kommer att vara cirka
70 kvm med 2 sovrum,vardagsrum och kök,bastu och lite dittan och dattan,plus inbyggt enbils garage med pannrum och diverse.

Garage och pannrumsdelen upptar ungefär en fjärdel av ytan.
kanske mindre kanske mer jag vet inte.
Låter kanske lite väl lite kvadrat för allt detta men jag
har tänkt väldigt väldigt minimalistiskt och jag vet att detta skulle funka.
Men det jag undrar över vad skulle detta ungefär kunna kosta.bara i byggmaterial.och hur lång tid skulle det ta och bygga?och vad är det mer som kostar vid ett komplett bygge förutom:
Tomt
Vatten,avlopp
el (vad kostar det förresten?på ett ungefär, uppkopplingsavgiften alltså)

tomten vet jag vad den kostar och V/A likaså.
tänk er ungefär standard material, inte marmor utan klinker men däremot parkett största delen av huset.
jag skulle bara vilja ha ett ungefärligt pris för allt detta
om nån nu skulle vilja vara så snäll och försöka räkna ut
detta för mig.
om vi talar om hundratusen eller en miljon?
trehundratusen eller sexhundratusen?
räkna bort tomten och V/A för det har jag räknat ut att
det skulle bli 400.000 för dom båda.
det är bara byggmaterial och eluppkoppling.
Och ungefär hur lång tid det skulle kunna tänkas ta att bygga?
Om nån nu orkat läsa så här långt så är jag tacksam.
Ännu mer tacksam blir jag om jag skulle få ett
ungefärligt svar.

Tack på förhand!

 
Hej!!

Liten kille stora tankar  ;D  ;D

Det bästa vora nog om du kontaktade en arkitekt, du berättar om dina önskemål och denne ritar som du vill ha det och kommer med tips som kan vara värdefulla, dom sitter ju på en viss kompetens och erfarenhet.
Det kostar ungefär 4-6000, sen är det bara att kontakta en byggfirma, då får du reda på det mesta vad gäller kostnad för material och hur lång tid det tar!!

Glöm inte bort att det kostar att gjuta grund.....
 
Ett förslag är att skissa ner förslag och specifikationer så bra det går och sedan skicka ut en offert till ett par husleverantörer. Eller för enkelhetens skull se efter om någon husleverantör har ett liknande hus och begära offert på denna.
 
Vet att du kan få stommar uppresta för ca 500-600 kkr (140 kvm) hos vissa leverantörer(Kräver lite letning och förhandling). Då får du endast stommar och stomrest. Kök och badrum kan du se efter hos IKEA(50-200kkr allt beroende på standard). Kök kan kosta nästan vad som helst. Golv hittar du hos närmaste byggvaruhus. Elen kostar drygt 300 kr/kvm (om du har tur). Anslutning el kostar i Sundsvall 14000 (2001 års prislista). Ventilation 20-70 kkr beroende på vad du vill ha värme likaså.
 
Kolla hudiksvallshus el hudikhus eller nåt sånt, dom har skapliga permanent-sommarstugor till en skaplig peng, mysiga planlösningar, höll på att slå till för ett par år sen
 
Jag drar slutsatsen att du har ont om pengar men ganska mycket tid. (Det hade jag som tonåring, nu har jag ont om bägge ;) )
Ett så litet hus kräver nog inte så mycket speciella kontruktioner som ett större med öppen planlösning.
Bygg lösvirke, läs in dig på allt som behövs. Ta hjälp av farsan och kompisar och gör så mycket som möjligt själv.

mvh
Snåla David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.