Jag har avhållit mig som en bostadsnykterist, men tänkte att jag skulle in i pyramidspelet nu med Corona och annat.

Efter att tittat på två objekt som ökat med 60%-70% från utgångspriset började jag undra om folk bara la bud utan något bakom flötet.

Det var då jag lärde mig att buden inte behöver vara bindande......skämtar ni?
Jag kan lägga ett bud på en 40 miljoners villa och trissa upp priset och sedan bara dra mig ur?
Tror fortfarande inte det är sant.

När jag la ett bud på en bok för 100 kr på Tradera var den bindande!
Allt på Tradera är bindande. Men inte bostäder för miljoners miljoner?

Inte konstigt att priserna är helt sinnessjuka.
Återgår till att bli bostadsnykterist....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
CoNaana och 60 till
  • Laddar…
I alla budgivningar jag deltagit har mäklaren skrivit att man ska ha lånelöftet klart innan man lägger bud.

I en av dem så steg priset något galet så jag hoppade av då det inte var värt pengarna då det var fuskbyggt kök. Det roliga var att han som köpte det visste inte ens om att objektet hade garage på mer yta än boningshuset, så bra koll var det.

Säljaren kan dessutom neka dig om du skulle lägga en miljon mer än den under dig om säljaren inte gillar dig eller av någon anledning. Det var så jag vann mitt hus, motbudaren skulle ha huset för att hyra ut men säljaren ville se att det var någon som ville bo i huset =) (nåja nu bjöd inte han så mycket mer än mig)
 
  • Gilla
Skåne2020 och 7 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
I alla budgivningar jag deltagit har mäklaren skrivit att man ska ha lånelöftet klart innan man lägger bud.

I en av dem så steg priset något galet så jag hoppade av då det inte var värt pengarna då det var fuskbyggt kök. Det roliga var att han som köpte det visste inte ens om att objektet hade garage på mer yta än boningshuset, så bra koll var det.

Säljaren kan dessutom neka dig om du skulle lägga en miljon mer än den under dig om säljaren inte gillar dig eller av någon anledning. Det var så jag vann mitt hus, motbudaren skulle ha huset för att hyra ut men säljaren ville se att det var någon som ville bo i huset =) (nåja nu bjöd inte han så mycket mer än mig)
Haha vissa kanske köper på måfå.
Problemet här var att en av budgivarna sköttes av Hemverket där inte finns en mäklare i den meningen. Utan allt sköts ju online. Det leder t.ex. att ingen kollar om någon har just lånelöfte eller dylikt.

Som du säger bör ju lånelöfte vara klart om man ska lägga ett bud. Det är steg ett i boken. Steg två är att buden är bindande. För även om du har lånelöfte kan man trissa upp priserna och känna sig trygg för att sedan bara dra sig ur helt plötsligt.
 
  • Gilla
Skåne2020 och 6 till
  • Laddar…
Sålde en fastighet för två år sedan. Tre gånger (det var tre olika budgivare) hoppade den med högsta budet av, när vi skulle skriva kontrakt. Tydligen är dagens norm, att man inte står för sitt bud. :worried::mad:
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
fremax och 15 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Sålde en fastighet för två år sedan. Tre gånger (det var tre olika budgivare) hoppade den med högsta budet av, när vi skulle skriva kontrakt. Tydligen är dagens norm, att man inte står för sitt bud. :worried::mad:
Ja dom du säger kan även säljaren bli påverkad att alla plötsligt drar sig ur på grund av att priset blev orealistiskt.
 
  • Gilla
Jimmy_M
  • Laddar…
K kobodjo skrev:
Jag har avhållit mig som en bostadsnykterist, men tänkte att jag skulle in i pyramidspelet nu med Corona och annat.

Efter att tittat på två objekt som ökat med 60%-70% från utgångspriset började jag undra om folk bara la bud utan något bakom flötet.

Det var då jag lärde mig att buden inte behöver vara bindande......skämtar ni?
Jag kan lägga ett bud på en 40 miljoners villa och trissa upp priset och sedan bara dra mig ur?
Tror fortfarande inte det är sant.

När jag la ett bud på en bok för 100 kr på Tradera var den bindande!
Allt på Tradera är bindande. Men inte bostäder för miljoners miljoner?

Inte konstigt att priserna är helt sinnessjuka.
Återgår till att bli bostadsnykterist....
Eftersom fastighetsaffärer är bundna av formkrav så gäller bara skriftligt avtal med rätt formulering. Du får nog fortsätta vara bostadsnykterist ;)
 
  • Gilla
Quartto och 24 till
  • Laddar…
U
Jag tycker vi borde inför budgivning likt man har i Norge. Det skulle nog vara er bästa för vår marknad.
 
  • Gilla
Vlado Nestorovski och 12 till
  • Laddar…
När vi sålde vårt radhus hoppade både nr 1 och 2 av när det var klart. Surt och irriterande.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Jag tycker vi borde inför budgivning likt man har i Norge. Det skulle nog vara er bästa för vår marknad.
o hur går det till där?
 
  • Gilla
TommyFIN och 6 till
  • Laddar…
Det finns en undersökningsplikt som köpare och man kan tycka att spekulanter ska ha fullgjort den plikten innan budgivning och att bud därefter skall vara bindande. Det blir så här när mäklarna stressar på affärerna, trissar upp priserna och den eventuella köparen helt plötsligt inser att nu gick det lite fort och blev dyrare än vad jag hade tänkt mig.
 
  • Gilla
VilhelmCarpenter och 4 till
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Jag tycker vi borde inför budgivning likt man har i Norge. Det skulle nog vara er bästa för vår marknad.
För att göra det bindande för båda parter krävs lagändringar, inte gjort i en handvändning.

Om jag säljer vill jag välja köpare, har låtit bli att sälja till högstbjudande och skulle aldrig acceptera att bud blir bindande för mig som säljare utan att veta något om köparen.
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
U
K Keld skrev:
o hur går det till där?
alla bud är bindande och man har en deadline när budgivningen avslutas. Vanligtvis dagen efter visningen så finns det ett fönster på vanligtvis 3-timmar när budgivningen pågår.

slipper man vänta 20 timmar på att nån ska buda över en.....

danmark har ett system där det liknar mer en upphandling. Det är en utsatt deadline. Man ser inte varandras bud utan säljaren får in ett bud från varje intressent och när deadline löpt ut så väljer säljaren vem som vunnit. Det finns alltså ingen möjlighet att buda över någon utan man får lämna ett bud från början vad man tycker fastigheten är värd.
 
  • Gilla
Vlado Nestorovski och 16 till
  • Laddar…
U Swetox skrev:
alla bud är bindande och man har en deadline när budgivningen avslutas. Vanligtvis dagen efter visningen så finns det ett fönster på vanligtvis 3-timmar när budgivningen pågår.

slipper man vänta 20 timmar på att nån ska buda över en.....

danmark har ett system där det liknar mer en upphandling. Det är en utsatt deadline. Man ser inte varandras bud utan säljaren får in ett bud från varje intressent och när deadline löpt ut så väljer säljaren vem som vunnit. Det finns alltså ingen möjlighet att buda över någon utan man får lämna ett bud från början vad man tycker fastigheten är värd.
Danmarkvarianten är möjlig i Sverige också och används, men vanligtvis inte avseende villor.

Säljaren bestämmer villkoren för budgivningen i Sverige också, inte ovanligt med deadline (sällan så kort som 3 timmar som du nämner). Hur ser lagen ut i Norge som tillåter fastighetsaffärer utan skriftliga avtal? (dvs bindande bud)
 
K kobodjo skrev:
Haha vissa kanske köper på måfå.
Problemet här var att en av budgivarna sköttes av Hemverket där inte finns en mäklare i den meningen. Utan allt sköts ju online. Det leder t.ex. att ingen kollar om någon har just lånelöfte eller dylikt.

Som du säger bör ju lånelöfte vara klart om man ska lägga ett bud. Det är steg ett i boken. Steg två är att buden är bindande. För även om du har lånelöfte kan man trissa upp priserna och känna sig trygg för att sedan bara dra sig ur helt plötsligt.
Jag kan tycka att om man inte har ett lånelöfte att visa upp bör man heller inte få delta i budgivningen, blir liksom lite slag i luften och sen kanske inte "vinnaren" får lån och det kan vara riktigt irriterande för både köpare och säljare.
Ett hus såldes för nån vecka sen här, ledande bud var 1,43 miljoner men slutpriset hamnade på 1.3, jag kan bara gissa att det var en optimistisk typ som trodde på det själv. 130 000 är jättemycket pengar på just det huset. Men gissar på att säljarna blev nöjda ändå.

Vårt köp var ganska smidigt, fick bara nån dag efter beskedet att jag fick det komma på ytterligare visning och sen ytterligare en gång till för lite mer omfattande koll på vind och skrymslen, även genomgång av alla funktioner han hade byggt =)

En annan sjuk affär var ett hus där 60 intressenter kom samtidigt, menar verkligen att alla kom inom tidsintervall på 15 minuter. Hela kvarteret blev ju fullt med folk. Budgivningen där var inte nådig heller utan gick upp över 100% på någon timme. Det var inte ens roligt att gå och titta då de var så mycket folk i huset.

A Autodidak1 skrev:
För att göra det bindande för båda parter krävs lagändringar, inte gjort i en handvändning.

Om jag säljer vill jag välja köpare, har låtit bli att sälja till högstbjudande och skulle aldrig acceptera att bud blir bindande för mig som säljare utan att veta något om köparen.
Däremot bör bud från köpare vara bindande och säljaren får sälja till vem de vill, det kan ju vara en ärkefiende eller kanske en jobbig jävel.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.