Det ska inte vara någon fara. Hela den fasta installationen i huset räknas också som starkströmsanläggning.

Antar att det är någon grannes servisledning eller matningen till ett elskåp utmed gatan som ligger genom tomten
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Njäe, troligen en högspänningsledning i form av oisolerade linor, 10 eller 20 tusen Volt. Kolla med nätägaren C4 eller EON om man planerat kablifiera sträckan i framtiden. Farligt ska det ju inte vara men om någon lina eller stolpe blåser ner ska man naturligtvis inte närma sig.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
peternicklas
Nu syns ju denna kabel. Hur hade du reagerat om den varit nedgrävd?
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Det är väll delade meningar om det där med magnetfält och hälsorisker runt högspänningsledningar. Vi bor ganska nära högspänning och jag funderar inte så mycket på det, men jag skulle gärna se att dom var längre bort.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
På det där avståndet är det ingen risk, du får större påverkan från el i rören i väggarna på huset.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tackar! då är det säkert lungt, får ju kolla upp det lite mer om det blir allvar :)
 
hempularen skrev:
På det där avståndet är det ingen risk, du får större påverkan från el i rören i väggarna på huset.
Kan det vara så, hur många amper går det typiskt i en 20 kV ledning? Eller vad det nu kan vara för spänning det är fråga om.
Om man antar antar att det går 5A (?) i en ledning två meter bort så känner man 0,5µT
 
I den här pdf:en står det man behöver veta som vanlig Svensson gissar jag.
Det står bl a att man inte ska bygga nära ledningar som ger förhöjda magnetfält. Och att på smältverk så är det liiite förhöjda magnetfält.
Om jag räknar rätt så måste det till en ström på 25 miljarder A om ledningen är 50m bort för att det ska överskrida riktvärdena på 100µT.
 
  • Gilla
klypert och 1 till
  • Laddar…
Det låter iofs som mycket för en ledning. Men i den här broschyren finns lite tabeller med exempel:

https://www.stralsakerhetsmyndighet...schyr/2009/Magnetfalt-och-halsorisker-low.pdf

På bilden här ovan ser det ut att vara mer än 50m till stolparna, och gissningsvis att döma av stolparnas utseende är det max. en 40 KV ledning. Den skulle i så fall kunna ge 0.03µT på ca 60m avstånd. Dvs ca. en tiondel av vad du får från en vanlig spis när du lagar mat.
 
  • Gilla
klypert och 1 till
  • Laddar…
Real7 skrev:
25 miljarder A
Fan så jobbigt att byta den proppen när den väl smäller av!

:wow:
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Har ni då räknat på att strömmen i de tre faserna tar ut varandra så på lite avstånd så har man väldigt lite kvar av Magnetfältet från en ledare.

Protte
 
Nej. Nu blev jag tvungen att köra tummregeln på en penna här vid frukostbordet. Sambon tittar lite konstigt på mig
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
O
Man bör akta sig för borrmaskinen.... för att inte tala om hårtorken.... Som man dessutom har alldeles precis vid huvudet.... Låter helt klart som en större risk en kraftledningarna....
Men... det finns en anledning till att undvika att bo nära kraftledningar, det är om någon av dessa blåser ner....
Det är nog den största faran med dessa... inte själva magnetfältet... men det är det man oroar sig för...
 
Med gymnasiefysiken i färskt minne ( ca 20 år sedan) räknade jag ut att med en klockradio placerad närmare huvudet än 40 cm överskreds (det dåtida) gränsvärdet för magnetfältet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.