Hej
Vi bor i ett radhus, grannen har haft en vatten skada så dom har rivet bort över 30 årig gips (Bild1) och har enligt en besiktningsman svartmögel, dom har sedan öppnat upp luckor i alla rum och hittat motsvarande svartmögel. Nu har jag tittat på gamla bilder från när huset byggdes 1982/83 och hittar exakt samma "svartmögel" på gipsskivor som ännu inte är uppsatta (bild 2) och även på bilder där gipsskivorna sitter uppe (bild 3). Vi renoverade badrummet för 10 år sedan, ingen hantverkare kommenterade att vi hade samma svarta märken på våra gipsskivor (bild 4). Frågan är väl egentligen hur farligt det är, de svarta märkena ser ju likadana ut i dag som det gjorde för 31 år sedan, det har alltså inte växt, kanske beroende på att det bara syns på baksidan av gipsen och där har det ju inte kommit in någon fukt. Dessutom har det inte spritts sig mellan gipsskivorna då det på vissa ställen finns dubbla gipsskivor och det svarta syns bara på den ena skivan. Själva trodde vi det bara var svart sot eller annat skräp.

Synpunkter och hjälp mottages tacksamt.
 
  • bild 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1969.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1968.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som sett liknade fläckar på gips skivor ?
 
Blir ju väldigt lätt lite svartmögel på kartonggips. De har väl legat lite fuktigt innan de sattes upp. Kanske legat ute då det kom en regnskur innan de fick in dem, det räcker för att det ska bli lite mögel.
Men inget jag hade brytt mig om och garanterat inget hälsovådligt. Mögel är givetvis inte bra, men jag tycker det finns en tendens till hysteri kring ämnet så fort man hittat lite mögel uppe på vinden.
 
Redigerat:
S
finns inte ett hus utan mögel.
får du tag i ren klorin så spruta det på gipsen om ni är oroliga (eller annan mögel dödare).
 
Tack, vi är tre som inte är oroliga men en som är det, så det är skönt att höra era åsikter.
Som sagt det är över 30 år och har inte blivit mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.