Jag har ett hus med eternitplattor som behöver skuras och målas. Kan jag göra detta själv och hur farligt är det?
 
Det kan du göra själv. Det är eventuellt damm i från dem som kan vara farligt. Om du skurar vått så kommer det ju inte damma alls. Om du däremot ska riva eller bearbeta dem på något sätt så ska du se till att du har mask med ett bra dammfilter. Jag skulle desutom använda en engångsoverall för att slippa få damm i kläderna. Se till att barn och andra befinner sig på annan plats om du ska göra något dammigt jobb.
 
Rätta mig gärna om jag har fel :) men det är ju inte så farligt med eternit som alla påstår. De som fått sjukdomar av det är folk som jobbat i många år med eternit och inte använt munskydd. En detalj är oxå att alla som drabbats har varit rökare! Men absolut är det klokt att skydda sig att andas in skiten är nog inte det bästa man kan göra.
 
Hundra procent rökare är det inte, men de flesta.

Det handlar om statistisk risk. Du kan andas in en enda fiber och den råkar ge dig cancer. Statistisk sett så blir man överkörd om man går över gatan tillräckligt många gånger men man vet inte när.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.