Vi ska bygga egna grindar till tomten. En dubbelgrind och en enkelgrind. Vi skulle gärna snitsa till det lite med en svängd överkant, i den här stilen:

Kullabyggden  Ufo 051.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men hur får man till den där svängen på ett smart sätt? Jag har suttit och lekt lite i Indesign:

grindjävel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


grindfanigen.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men frågan är hur man för över det här till verkligheten? Måste ju finnas något smart universalknep, inte sjutton uppfinner varje grindbyggare hjulet varje gång?

Hjääääälp!
 
Får du inte ut måtten på respektive pinne i Indesign?

Jag gjorde en mall till vårat staket, och sedan sågade jag efter den mallen, men då gjorde jag nog ett 30-tal sektioner.

Snickra grinden, lägg de båda dörrarna ner intill varandra så som de ska monteras och fixera dem. Rita konturen av din ellips på spjälorna, såga med sticksåg. Googla hur man ritar en ellips, görs med penna, snöre och två fixpunkter ;)
 
Gör som thomasx skriver..snickra och lägg grindarna brevid varandra.
Ta en remsa papper och rita elipsen på om det är svårt direkt på staketet.
Klipp bort det oönskade och tejpa & rita efter mallen på staketet.
 
Stanna kvar i Indesign en stund och prova andra kurvor också. Det är ju inte säkert att en ellips är det som passar dig bäst, kanske en enkel cirkelbåge eller en korgbåge blir bättre :confused:
 
S
tycker är simpelt. bara stämma en eller två höga vid varje grindstolpe. bestämma hur många från mitten som skall ha samma mått. sedan rundningen börja med 1 cm skillnad i kapning.
 
SBH skrev:
tycker är simpelt. bara stämma en eller två höga vid varje grindstolpe. bestämma hur många från mitten som skall ha samma mått. sedan rundningen börja med 1 cm skillnad i kapning.
Det blir ju ingen rundning utan en rak "trappa" …
 
S
fahlis skrev:
Det blir ju ingen rundning utan en rak "trappa" …
dom där bilder som fabba har ser ju också ut som flaka trappor
 
Häng upp grindarna och sätt fast ett rep på samma höjd på grindstolparna, så kan du justera längden på repet och komma fram till en båge du gillar. Bara att rita på brädorna och sen såga.
 
  • Gilla
Jenshansen och 3 till
  • Laddar…
S
thomas33 skrev:
Häng upp grindarna och sätt fast ett rep på samma höjd på grindstolparna, så kan du justera längden på repet och komma fram till en båge du gillar. Bara att rita på brädorna och sen såga.
kanon förslag.
 
thomas33 skrev:
Häng upp grindarna och sätt fast ett rep på samma höjd på grindstolparna, så kan du justera längden på repet och komma fram till en båge du gillar. Bara att rita på brädorna och sen såga.
Då får du en sk kedjekurva som brukar passa utmärkt i sammanhanget.
 
Tack för alla tips! :)
 
Fabba skrev:
Tack för alla tips! :)
Vilken metod blir det? :)
 
Vi försöker nog göra en mall, ritar av på grinden och sågar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.