Vi har ett gammalt hus som är om- och tillbyggt i omgångar från 1700-talet.
Nu när vi rivit innerväggarna i hallen för att göra om den, har en gammal timrad vägg i falurött (tror vi) kommit fram. Jag älskar falurött utomhus, men i hallen vill vi ha någon annan färg. Samtidigt vill vi gärna spara kvar de timrade "brädorna".
Har hört någonstans att det är knepigt att måla om när det är slamfärg under. Någon som har erfarenheter, tips eller annat att dela med sig av??
 
Peppar123 skrev:
Vi har ett gammalt hus som är om- och tillbyggt i omgångar från 1700-talet.
Nu när vi rivit innerväggarna i hallen för att göra om den, har en gammal timrad vägg i falurött (tror vi) kommit fram. Jag älskar falurött utomhus, men i hallen vill vi ha någon annan färg. Samtidigt vill vi gärna spara kvar de timrade "brädorna".
Har hört någonstans att det är knepigt att måla om när det är slamfärg under. Någon som har erfarenheter, tips eller annat att dela med sig av??
Om man vill ha en annan typ av färg så får man nog slipa bort rödfärgen ..men det finns andra slamfärger som inte är röda....kanske kan färgaffären blanda till vilken kulör som helst
 
Kopierat från http://www.falurodfarg.com/ Frågor och svar
Jag har ett hus som tidigare varit målat med Falu Rödfärg och sedan målats om med en gul färg som nu hänger i ganska tjocka flagor på väggen. Hur gör jag för att ersätta den gamla Falu Röda med ny gul färg?

Svar: När du väl fått bort den gula färgen (vet Du förresten om det är olje- eller plastfärg?) kan Du säkert måla om med en gul färg. Falu Rödfärg går nog bort på köpet. Om det inte gör det så högtryckstvätta resp borsta bort allt löst sittande pigment. Tala med en erfaren målare eller färghandlare.

Stålborste läste jag på ett annat ställe ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.