Vi har precis fått bygglov(efter 3 års väntetid...) och ska bygga ute på landet. Tomten är ännu inte avstyckad men papper är ivägskickade så det är på gång.

Hur har ni andra det med ström? Kanske de flesta redan har den framdragen till tomtgränsen, men ni som inte har det hur gör ni?

Har för mig att jag ringde och kollade upp detta för 3 år sedan med vattenfall och fick då till svar att det skulle kosta ca 80 000.- att dra strömmen bara till tomtgränsen. Kommer jag ihåg rätt tro? ???
 
80 000:- för elen låter mycket. 15 000-20 000:- är mer normalt.
/U
 
Det beror väl på hur långt bort civilisationen finns. Bygger man långt ut i busken blir det långa avstånd att dra kabel...
 
Bob_the_builder
Nä, 80 kkr är inte alls orimligt. Vi fick först ett pris på ca
35-40 kkr. Då gällde det ca 150-200 m grävning. Bor man dessutom långt från närmaste transformatorstation blir det nog dyrt. Jag vill minnas att lågspänningskabeln inte bör vara mer än ca 500 m. (Undrar om man kan få betala en hel transformator? :surprised:)
 
Hej Mixty!
Vi sitter i ungefär samma sits: har fått bygglov efter många års väntan för ett sommarhus på landet.

Efter ett helt års väntan kommer vår avstyckning nu att bli klar i dagarna.

Vi har - TUR NOG! - el inom 500 meter, vilket gör att vi bara behöver betala 20.000 kr. Om det hade varit längre bort så hade det kunnat sluta på 100.000 kr enligt mannen på elbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.