L lostinsweden skrev:
Den snurrar bara. Har försökt med spetstång men nära att mosa filtret.[bild]
Ta nått spetsigt och bänd ut ena änden ifrån gängen då brukar det fungera att få ut den.
 
U Ulf Peter skrev:
Ta nått spetsigt och bänd ut ena änden ifrån gängen då brukar det fungera att få ut den.
Menar du man måste hänga ut ringen?
 
Är det en filterball? I så fall sitter det en låsring där som man tar ur med en vanlig låsringstång för att få bort filterkorgen.

Messingventil med strålsamlare och gummitätningar, troligen en del av en vatteninstallation eller armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock ser det ut som att din ventil är vriden 180 grader fel.
 
useless useless skrev:
Är det en filterball? I så fall sitter det en låsring där som man tar ur med en vanlig låsringstång för att få bort filterkorgen.

[bild]

Dock ser det ut som att din ventil är vriden 180 grader fel.
Ingen låsring. Sitter som en muttrar ring där istället
 
Har du provat att vända på den?
 
Ja den sitter löst och jag har vänt den men när jag försöker ta i lite så bucklas själva filtret.
useless useless skrev:
Har du provat att vända på den?
 
Det är lite svårt att se några detaljer i din bild. Men om det är en filterball så verkar den i alla fall vara felvänd i bilden. Det kan dock vara något annat fabrikat med en annan konstruktion. Svårt att säga utifrån bilden.


Kulventil med filter i genomskärning, blå spak märkt med "ON/OFF", gjord av mässing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ska vridas så att korgen pekar inåt så att säga och då ska det finnas en låsring där.
 
Nu är jag idioten. Filtret är en del av påfyllnings kit till bergvärme och i isolering finns en tång som jag missade men jag reder inte ut det ändå Rörkoppling med gängor och en vattenfilter, metallisk, rostfri rost, vatteninstallations detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tång och böjd ståltråd på texturerad svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Putta ner låsringen lite så du kommer åt att använda tången på rätt ställe.
 

Bästa svaret

Sätt tillbaka locket och vrid handtaget 180°. Det finns inget stopp, så du ser baksidan på filtret.
 
M -MaH- skrev:
Sätt tillbaka locket och vrid handtaget 180°. Det finns inget stopp, så du ser baksidan på filtret.
Där ser du. Tacksam
 
Jag skrev ju två gånger att den var vriden bak och fram...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skrev ju två gånger att den var vriden bak och fram...
Förlåt mig jag ser det nu men tolkade MaHs direkt.
useless useless skrev:
Jag skrev ju två gånger att den var vriden bak och fram...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.