Köpte ett gammalt hus som endast hade självdrag. Besiktningsgubben tyckte jag skulle installera fläkt i badrummet med konstant drift samt sätta in friskluftsventiler vilket saknades.

Enligt Boverkets byggregler bör man ha minst 0,35 liter/s per kvm med luftutbyte i huset om jag fattat det hela rätt.

Nu tänkte jag sätta in en Pax Calima i badrummet (finns bara ett som är kombinerat bad/tvättstuga). Fläkten har ett kontinuerligt grundflöde på ca 30m³/h.

Huset är på 85 kvm.

0,35 * 85 = ~30 liter/s.
30m³/h =~ 8,3 liter/s.

Så även med fläkten så saknas det ca 22 liter/s med luftutbyte? Eller har man alltid ett visst luftutbyte mha självdraget? Självdraget är ju svårt att räkna på..

Jag har sett att det finns köksfläktar som även de har ett kontinuerligt grundflöde. Funderade på att byta till en sådan. Men det jag inte förstår är om jag måste nå upp till 30 liter/s med totalt frånluft så att säga? Då skulle jag ju behöva motsvarande 3,5 Pax Calima fläktar :sweat:.

Sen saknas frisklufts ventiler i hela huset, besiktningsmannen sa att man skulle sätta in en i varje rum i princip. Låter det vettigt?
 
Besiktningsmannen följer sina handlingar utan att titta på det specifika objektet.

När vi köpte vårt förra hus skickade försäkringsbolaget ut en kille från Anticimex som skulle göra en fuktbesiktning. När vi kom till krypgrunden under tillbyggnaden från 1939 blev han eld och lågor.

-Här måste läggas plast på marken så inte fukten kan vandra upp, sen måste ni ta bort alla träbitar på marken som lämnades när det byggdes. Och jag ser att här är tre ventiler, sätt genast igen två!

Jag drog tumstocken i gruset så det rök och förklarade att om det sett ut såhär sedan 1939 kan det nog fungera fortsättningsvis också.

Inget svar på din huvudfråga, men ta inte besiktningsmannen på för stort allvar. Om du verkligen vill göra något så ska du kontakta en ventilationsfirma som kan hjälpa dig.

Mvh Gustav
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
L
Det är mindre drag på sommaren än vintern , skillnad på temp inne ute , med fläkt i bad nja ,
kan behövas vid tvätt och dusch , och lutventiler i rummen , på vintern måste du stänga dom , annars rasar kall luft ner på dig ,sen sjukskrivning för snuva dagen därpå , så det är lite av ett moment 22 med ventilation , du behöver kolla upp hur det blir med venten framöver , om det behövs eller inte , sedan det där med Boverket , det ska vara så i nya hus , men gäller inte för gamla , bara en rekommendation , avvakta med åtgärder förutom fläkten
 
Har ett enplansvilla med källare från -62, ca 80m boyta plus källare.
Satt en tilluftsvfntil i sovrummet och en frånluft i badrummet, självdrag.
Haft huset i 3 år och satte dit en Callima i badrummet och ett ventilationsgaller i nederkant på badrumsdörren förra året, upplever att luften i huset känns fräschare efter det och att det räcker med calliman för att få tillräcklig rotation på luften.

Tror grundtanken i huset är att luften ska gå via källarens alla ventiler och ut via pannan eller dras upp o ut genom badrummet och på så sätt hålla källarn hyffsat torr
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Börja med fläkt i badrummet och borra upp ventiler i väggarna/fönstren i sovrummen och v-rum. Om det är ett 1-planshus kommer det säkert duga, villa eller fritidshus?
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
S smorgos skrev:
Har ett enplansvilla med källare från -62, ca 80m boyta plus källare.
Satt en tilluftsvfntil i sovrummet och en frånluft i badrummet, självdrag.
Haft huset i 3 år och satte dit en Callima i badrummet och ett ventilationsgaller i nederkant på badrumsdörren förra året, upplever att luften i huset känns fräschare efter det och att det räcker med calliman för att få tillräcklig rotation på luften.

Tror grundtanken i huset är att luften ska gå via källarens alla ventiler och ut via pannan eller dras upp o ut genom badrummet och på så sätt hålla källarn hyffsat torr
Det lät ju fint, jag ska ha något liknande. Vad för Ventilationsgaler satte du in i badrumsdörren?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med fläkt i badrummet och borra upp ventiler i väggarna/fönstren i sovrummen och v-rum. Om det är ett 1-planshus kommer det säkert duga, villa eller fritidshus?
Det är ett fritidshus ifrån 65 som är utbyggt och tilläggsisolerat. Enplans på 85 kvm.
 
Claes Sörmland
Det verkar som att luftläckaget i ganska moderna hus ligger över de 0,35 liter/s/m2 som nämns i trådstarten.

Här är mätningar på fyra småhus med olika byggår (från ett exjobb):

Hus från 2012: 0,24 l/s/m2
Hus från 2012: 0,16 l/s/m2
Hus från 2009: 0,57 l/s/m2
Hus från 1988 0,86 l/s/m2

Detta är ändå hus med plast som är byggda för täthet.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...on.pdf&usg=AFQjCNGtFTlhoRGNX66f70eH4Y8v2i43Nw
 
Ventilationsgaller för dörr från Biltema installerat i badrumsdörr för bättre luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M Martin Lj skrev:
Det lät ju fint, jag ska ha något liknande. Vad för Ventilationsgaler satte du in i badrumsdörren?
Sådan köpte jag på Biltema och satte i vår badrumsdörr. Stor skillnad när vi fick tilluft i badrummet, samma setup med en Pax fläkt som går på lågvarv dygnet runt och ökar när man duschar
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
[bild]

Sådan köpte jag på Biltema och satte i vår badrumsdörr. Stor skillnad när vi fick tilluft i badrummet, samma setup med en Pax fläkt som går på lågvarv dygnet runt och ökar när man duschar
Ska ventilerna sitta längst ned mot golvet eller längst upp mot taket? Någon som vet för/nackdelar med alternativen?
 
Vit dörr med ventil nedtill i ett rum med randig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sett båda alternativen, men tyckte att ta luften från golvet upp till fläkten som är i taket borde få bättre rörelse på luften i badrummet.

Sedan såg det snyggare ut med den nere istället för uppe :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Kapa dörren en cm , gratis, syns inte, ger bra luftintag nere vid golvet !
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
[bild] Sett båda alternativen, men tyckte att ta luften från golvet upp till fläkten som är i taket borde få bättre rörelse på luften i badrummet.

Sedan såg det snyggare ut med den nere istället för uppe :)
Så gjorde jag med, biltema galler nere.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Sedan såg det snyggare ut med den nere istället för uppe
E erik832995 skrev:
Kapa dörren en cm , gratis
Och ännu snyggare, och också gratis, är att kapa ner tröskeln lite.

Och så kommer farmor och farfar in med sin rullator/rullstol också.

PS
Och mormor och morfar också förstås :)
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och ännu snyggare, och också gratis, är att kapa ner tröskeln lite.

Och så kommer farmor och farfar in med sin rullator/rullstol också.

PS
Och mormor och morfar också förstås :)
Tröskeln är höjd pga flytspacklet badrummet innanför så kan kanske sänka tröskeln 1-2cm

Dörren är billig modern dörr (papp och masonit) så inte så mycket att såga i utan att all stabilitet försvinner.

Letade ett tag efter något snyggt gjutgärnsgaller, men min fru tyckte det tog för lång tid:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.