Hej!

Tänkte gå till banken och växla till mig lite blandade valör nya sedlar, men det var tvärstopp direkt. De hade inga nya sedlar alls på lager och inga planer att beställa in heller och verkade direkt ovilliga att ens ta emot sedlar. Var noga med att påpeka att jag har varit kund i banken i 20 år, men det var inget man tog notis om, utan det kändes nästan som om man blev tagen för en skummis för att man kom med sedlar. Det är Handelsbanken det gäller.

Så, om man vill växla till sig lite nya sedlar, hur ska man bära sig åt, är det nån som vet? Tänkte 5000 i nya tusenlappar och sen 5000 i blandad kompott av de andra valörerna. Är det ens möjligt? Med lite tur kan man få nya sedlar på ICA, men hur gör jag med tusenlappen, har inte sett några affärer där man får tusenlappar tillbaka ens när man gör uttag, utan det är max 500-lappar.

Ska även stoppa undan en av varje i samlarsyfte, och då vill man ju ha ovikta sedlar, vilket inte alltid är fallet med sedlar i affären.

Bakgrunden till att jag vill växla in så tidigt som möjligt är dels att jag är ganska glömsk av mig och dels att jag sparar i ett antal olika medel såsom guld, kontanter, fonder osv. Tycker inte alls att det är konstigt att ha en större mängd kontanter i mitt ägo, vilket uppenbarligen banken tycker.

Suck...

/S

Redigerat:
Kan nog bli problem att kunna byta ut liggande pengar innan tidsfristen går ut, då bankerna inte är villiga.
Forex skriver på sin sida att de inte byter gamla mot nya.

Verkar inte heller vara så mycket nya sedlar i omlopp!
Jag frågade i två mindre butiker och den ena hade bara fått två femtiolappar och den andra ingen!

thomas33 skrev:
Kan nog bli problem att kunna byta ut liggande pengar innan tidsfristen går ut, då bankerna inte är villiga.
Forex skriver på sin sida att de inte byter gamla mot nya.

Verkar inte heller vara så mycket nya sedlar i omlopp!
Jag frågade i två mindre butiker och den ena hade bara fått två femtiolappar och den andra ingen!

Nej det är lite konstigt faktiskt. Nu lär det väl dröja flera hundra år innan dessa sedlarna får något samlarvärde, coh då rördet sig oftast om felaktiga eller speciella sedlar. Men ändå brukar jag försöka få tag i så tidiga årgångar som möjligt, något som förefaller vara helt omöjligt. Nu hanterar jag sällan större mängder kontanter, men då detta är i ett av de tillgångsslag som jag sparar i så måste man ju göra detta vid tillfällen som när sedlar blir omoderna. Senaste gången jag fick göra ett utbyte var när den gamla tusenlappen byttes ut mot den nyare med folieband. Har för mig att det gick ganska smärtfritt, även om banken då inte hade så många tusenlappar utan det mesta blev 500-lappar.

Riksbanken verkar räkna med att butikerna tar det stora ansvaret när det gäller att byta ut sedlarna, och man tycker ju att det borde gå lite fortare än så, om alla butiker i hela landet får samtliga 20, 50, 100 och 1000-lappar utbytta varje gång de sätter in sina dagskassor. Men så kanske det inte fungerar. Bankerna själva verkar ju knappt hantera fysisk valuta längre, så man undrar ju var alla dessa kubikmetrar med nya sedlar egentligen finns... :)

Har fått tag i 200-sedlar och det var via bankomaterna. Tack för det i alla fall.

Har ni tips om vilka butikskedjor/banker som börjar få in de nya sedlarna så tips gärna i denna tråd.

/S

På marknaden finns det bara två typer av bankomater. Den ena ägs inte av bankerna och är den enda som kan ta emot den nya 200 kronorsedeln. Bankernas automater byggs om och kommer troligen att fungera med nya sedeln efter nyår. Så bankerna är inte intresserade av de nya sedlarna eftersom deras bankomater inte klarar dem. Således inte det företag som laddar dessa automater.

Arlanda har en apparat som var den enda som laddades med nya sedeln 151001 då nya sedlarna släpptes. Dagen efter var det 4 st i Mälardalen.

Så leverans av nya sedlar går ganska trögt i landet samtidigt som äldre sedlar byts ut succesivt.

Jag har också nya sedeln via Arlanda.

Dottern fick en ny 20-lapp i växel i den lokala Ica-affären igår.

Jag fick också två nya 20-lappar i växel på ICA i går.

harry73
En liten gårdsbutik nära lund hade haft några nya sedlar, men när jag var där hade de bara en 20-lapp kvar.
Jag brukar inte ha kontanter alls, så jag kommer nog inte ha kvar gamla sedlar när de går ut, men det är konstig att det inte går att få tag på dom

Jag läste att man om man som privatperson vill växla in gamla sedlar måste kunna intyga var de kommer ifrån. Du bör alltså kunna gå in på banken och ta ut pengar och få nya sedlar, men du kan inte byta gamla mot nya.

Lite av ett i-landsproblem detta! Sedlarna ska bytas ut men ingen bank vill hantera kontanter och byta ut dom! Hur ska alla som sparat pengar i form av kontanter göra?

Snart får man lov o börja kohandla med utländska valutor för det kan då tamefanken banken syssla med!

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
harry73
Lutte skrev:
Lite av ett i-landsproblem detta! Sedlarna ska bytas ut men ingen bank vill hantera kontanter och byta ut dom! Hur ska alla som sparat pengar i form av kontanter göra?

Snart får man lov o börja kohandla med utländska valutor för det kan då tamefanken banken syssla med!
En krögare, där jag äter lunch ibland berättade att han som företagare behöver betala när han lämnar dagskassan till banken. För att komma rund det tar han ut det som lön (i kontanter) och lämnar det till baken som privatperson.
Då behöver han förstås svara på frågan var han fick pengarna ifrån. Svaret att han tog ut lön i kontanter var OK, men gillades inte av banken

• Gilla
Maveric77 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Det stod ju i nån tidning att det var nyrenässans för värdetransportrån, iom de nya sedlarna, så jag antar att enda chansen att komma över nya sedlar är via ett sådant.

Har själv inte sett röken av några nya sedlar. Handlar bara med kontanter typ.

Jag handlar nästan enbart med kontanter, allt annat känns mesigt. Jag tar ut pengar ur automaten innan jag går in i affären, det går faktiskt snabbare.
Att bankerna vill tuta i oss att pengarhantering är dyrt är bara en my. De vill prångla ut sina plastkort med alla de avgifter som läggs på.

Anna_H skrev:
Jag läste att man om man som privatperson vill växla in gamla sedlar måste kunna intyga var de kommer ifrån. Du bör alltså kunna gå in på banken och ta ut pengar och få nya sedlar, men du kan inte byta gamla mot nya.
Är det inte så att bankerna har fått tuffare krav, dvs lägre belopp, att fråga var pengarna kommer ifrån. Då blir din redogörelse intyget för banken, tror inte att det är krångligare än så. Det finns väl någon blankett också för större kontanta belopp och då blir det spårbart om du kommer en gång i veckan med större belopp som man kan misstänka är pengatvätt.

Nej, det finns inga beloppskrav där bankerna ska fråga efter pengarnas härkomst. Den relevanta lagen kräver att bankerna ska ha så god kundkännedom som det heter så att de kan utesluta penningtvätt. Tyvärr förväxlar många bankerna detta med ett fribrev för att förolämpa kunder (även mångåriga) med förnedrande frågelekar.

Nu har ju TS rätt långt till Sthlm och Riksbanken, men när de släppte de nya sedlarna ringlade det långa köer runt kvarteren där. Hos dem kan man växla in äldre mot nya vad jag förstått..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.