Jag har sökt väldigt länge efter en kranbil som kan lyfta 1200kg cirka 50 meter över vår lilla sommarstuga. Vi ska flytta en bastu. Kan någon hjälpa mig med svar? Någon idé? Området Norrtälje.

Vänligen Eva
 
  • Gilla
Nova2021 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vore kul om jag har fel, men jag blir förvånad om du hittar en bil.
[länk]
Aha, är det så svårt…trodde det fanns sådana
 
Kan man inte lyfta i etapper, kommer en kranbil in på tomten?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MrJay
Kontakta 3 Jinert , det är vad de sysslar med
 
MrJay MrJay skrev:
Kontakta 3 Jinert , det är vad de sysslar med
Coola maskiner, men det ser dyrt ut.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
MrJay
Hep Hep skrev:
Coola maskiner, men det ser dyrt ut.
Det är en rejäl kran TS är ute efter, inte en skottkärra.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Intressant och kul problem (i alla fall för oss som inte måste hitta en lösning). Jag kollade på palfinger, det ser svårt ut med kran på lastbil, där saknas det nog 10 m. Men det går nog med en mobilkran och den behöver nog inte var jätte stor, det finns 4-axliga kranar som skulle kunna fixa det. Det är inte speciellt extremt.
 
Jinert har ingen sådan kranbil.

Binsell har en men är knappt att den klarar det.

En självresande mobil tornkran är det lämpligaste. Men troligen är helikopter det billigaste.


Vart i landet gäller det?
 
  • Kranbil från Upplandskranar i arbete nattetid på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hlph hlph skrev:
Intressant och kul problem (i alla fall för oss som inte måste hitta en lösning). Jag kollade på palfinger, det ser svårt ut med kran på lastbil, där saknas det nog 10 m. Men det går nog med en mobilkran och den behöver nog inte var jätte stor, det finns 4-axliga kranar som skulle kunna fixa det. Det är inte speciellt extremt.
Både 90 till 130tons mobilkranar måste ha fulla motvikter för att klara det lyftet. Beroende på vart i landet det är så behövs det även VTL samt en dragbil med motvikter och det drar då fort iväg kostnadsmässigt.
 
MrJay MrJay skrev:
Det är en rejäl kran TS är ute efter, inte en skottkärra.
Nu tror jag någon av oss missförstår den andra. Det jag menade var att på din länk fanns det just rejäla kranar, som är vad TS är ute efter. Fast de maskinerna såg såpass feta ut att jag gissade att det skulle bli dyrt. Kanske dyrare än en helikopter.

Nu får du förklara var skottkärran kom in, för det fattar inte jag.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
MrJay
Hep Hep skrev:
Nu tror jag någon av oss missförstår den andra. Det jag menade var att på din länk fanns det just rejäla kranar, som är vad TS är ute efter. Fast de maskinerna såg såpass feta ut att jag gissade att det skulle bli dyrt. Kanske dyrare än en helikopter.

Nu får du förklara var skottkärran kom in, för det fattar inte jag.
Vi menar samma sak, att hyra en superfet kran för specialändamål lär nog kosta en vacker slant - hur mycket vet jag inte då jag inte haft behov av det själv, priset får TS förhandla med bolaget om. Skottkärra är helt enkelt en liknelse, billigt verktyg som inte tillför något denna situation.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Jinert har ingen sådan kranbil.

Binsell har en men är knappt att den klarar det.

En självresande mobil tornkran är det lämpligaste. Men troligen är helikopter det billigaste.


Vart i landet gäller det?
Herrejösses vilken fet kranbil! Får omotiverat och irrationellt habegär.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Herrejösses vilken fet kranbil! Får omotiverat och irrationellt habegär.
Ja den är riktig fet. Maxlyft 130ton och kan teleskopera 70ton.
 
  • En stor gul mobilkran parkerad på en stenlagd yta med en mörk himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.