Totte_S
Slanganslutningen på min dyra fina MEEC kompressor ;) gav upp igår.
Har kostat på den en ny som skall gängas fast i reduceringsventilen. Har försökt med gängtejp, men det blir inte tätt. Finns det något knep? Är det bättre med lin och pasta?
 
När inget annat funkar så brukar gängtätning på flaska/tub funka.

Bara man inte startar kompressorn förrän det torkat riktigt ordentligt.
 
Totte_S
Typ Loctite 577 gissar jag. En flaska kostar ungefär som en ½ ny kompressor :cool:
Får väl testa det om jag hittar något prisvärt alternativ.
 
Jag tror det kan ha varit den jag använde för några år sedan och det håller fortfarande tätt. Du har f.ö. helt rätt angående priset också.
 
Prova att 'repa' gängan före tejpning.
 
Jag hade testat med lin o pasta o repade gängor först.... Liksom lite mer prisvärt :)
 
Köpte gängtätning på Swedol för nåt år sen, inte loctite utan något annat fabrikat. Funkade till bättre pris, Loctite har blivit dyrt.
 
Swedol har Loxeal som funkar precis lika bra som Loctites variant men är betydligt billigare.
 
peternicklas
Dum fråga men har du lagt på gängtejpen på rätt sätt?
Om det inte tätar med tejp och det är gjort på rätt sätt så är det något fel på dina kopplingar.
Inga sprickor??
 
Bytte en koppling på kompressorn åt en kompis för typ en månad sen, den var spräckt men det syndes knappt när man gängat av den.
 
Gängtejp fungerar men är skit i mitt tycke. Byggde hela mitt system med lin + locherpasta men det började läcka av olika, av mig orsakade, anledningar. Tvättade då allting och tätade med Loctite (kommer inte ihåg beteckningen, är jacs flaska :) ). Loctiten är extremt bra men jag skulle gissa att vilken gänglåsning som helst duger utmärkt. Nackdelen med lin + pasta är att man riskerar att få in mög i systemet vilket inte alltid är bra.
 
phl skrev:
riskerar att få in mög i systemet vilket inte alltid är bra.
Men ibland? ;)
 
Totte_S skrev:
Kanon! Tack för alla blixtens snabba svar. Hittade även en gammal tråd [länk]
som oxå pekar i riktning mot kemisk tätning. Skall testa lin först, för det ligger och dräller.
Den gamla tråden hade jag glömt, då var det alltså Loctite 542 som jag och phl använde den gången och den var bra. Men som sagt, det bör gå att finna en billigare variant.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.