Hej!

Jag ska bygga ett altantak och ska gjuta plintar med plintjärn till detta. Stolparna upp till taket blir ca 4m höga och tanken är att ha två plintjärn till varje stolpe. Uppe på stolparna kommer det vila en saftig limträbalk.

Sist jag höll på byggde något liknande skapade jag en provisorisk ram och skruvade fast stolpbitar (som jag mätte upp med vattenpass och laser) med påskruvade plintjärn som hängde ner i gjutrören. Men det var väldigt trång att få ner betongen och att lossa stolparna gjorde det svårt att få rakt igen.

Finns någon smart metod för att få plintjärn helt lodräta (och gärna linjera med varandra)? Eller hur gör man?
 
Ingen som har några tankar hur man gör en rejäl gjuten plint med lodräta plintjärn?
 
Man gör som du gjorde sist, alternativs så har man en bärlina under så man slipper sikta så noga (men det bygger ju på att man har golv också).
 
Det ante mig, tyckte det var jättebökigt och tänkte effektivisera det hela lite med tombola och lite mer serieproduktionstakt. Har dålig känsla hur snett som är acceptabelt.
 
Häng ett murarsnöre en bit ovanför linjen med plintjärnen. Häng plintjärnen i varsin snörstump som du knyter fast i murarsnöret. Borde väl funka?
 
Gör ungefär som du gjorde men sätt ett stöd på var sida, när du fyllt med betong så lägger du stolpstumpen med påskruvade plintjärn på stöden med järnen ner i betongen.

Protte
 
henkepenk skrev:
Häng ett murarsnöre en bit ovanför linjen med plintjärnen. Häng plintjärnen i varsin snörstump som du knyter fast i murarsnöret. Borde väl funka?
Nej det gör det inte för med betong på plats så centrerar dom sig inte.
 
Blir väl bra, har du rören på rätt höjd så funkar väl det där.
Jag tänkte att du skulle sätta något bredvid rören om de inte har rätt höjd.

Protte
 
Spelar det då stor roll att de är exakt lika? Det viktiga är väl att stolparna till taket kommer i våg? D v s kapa av det som behövs på den högre?
 
Gjut plintar utan järn och märk ut efteråt med snörslå var järnen skall sitta. Borra 20 mm hål rakt. Sedan finns lite olika sätt att fästa galvade järn i hål.
Snabbaste sättet är att smälta svavel och hälla i för att sedan snabbt trycka ner järnet. Går att belasta fullt efter en halvtimme och lossnar aldrig

Mvh Findus
 
Gul svavel eller röd svavel?
 
Då det blir ett fristående tak tänker jag mig att man vill ha plintar som klarar så mycket sidkrafter som möjligt och ingjutna dubbla plintjär känns stabilast, men jag har egentligen inte koll på vad en typ kemankarmonterad eller svavel!?monterad stolpsko kan ta i sidled.

Är bara rädd att jag ska stå med ett gäng långa stolpar som stretar iväg år alla håll och kanter och för att få ihop dom måste jag använda typ spännband och redan i grundläget stoppa in en massa böjspänningar i plintjärnen.
 
Böjspänning på plintjärnen behöver du INTE oroa dig för.
Se till att järnen är vridna rätt och att det sitter någorlunda i linje med varandra.
Om järnen lutar så ställ stolpen rakt och skruva fast.
Om järnen lutar åt ena hållet så kommer det inte se snyggt ut men fungera.
Lutar de åt andra håller så böjer man järnen mot stolpen och skruvar sedan.

Protte
 
Din bild i inlägg #8 är bra. Förslagsvis kapar man alla papprören på samma höjd om det är viktigt att de är det. Blir det inte synligt spelar det mindre roll, då kapar du i våg i toppen av stolparna istället.

Med en jigg likt din bild kan du enkelt väga in den med lite brickor som underlägg vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.