Jag har en FMM 4000 som läcker, som jag köpt en ombyggnadsdel till för att konvertera den till en 9000. Jag har tagit bort plastkåpan och skruvat bortarmen enligt den officiella instruktionsvideo som finns på youtube. När jag ska använda det speciella FMM-verktyget för att lossa den gängade ringen som håller fast insatsen, är det helt omöjligt att rubba den. Se bild för att förstå vad jag menar.

Finns det någon speciell teknik för få loss den? Man kan ju inte ta i för mycket, då blandaren sitter i en mjuk diskbänk.
blandare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blandare2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dessa kan sitta något djävulskt. Vi var på ett ställe där någon innan oss rundar mutter/sexkanten så det var bara att byta blandaren.

Så var försiktig så du inte tar sönder något.
 
Ok, tack. Som tur är har köket en planerad livslängd på ungefär 3 år till, så i värsta fallfår den väl fortsätta läcka...

Jag tog hammaren och bankade på skaftet på nyckeln, men inget hände. Jag tänker att ett rör som förlänger skaftet och därmed ökar vridmomentet, samt gör det lite snällare mot handen borde vara bra. Är det standard practice?
 
Mikael_L
Kan det hjälpa lite att sätta några droppar symaskinsollja eller WD40 eller likn på gängen, och låta dra in några dagar?

Jag vet inte om det är någon bra idé. Men att försöka vålda mindre och vara lite listig tror jag är rätt melodi. Vi snackar ju liksom inte hjulbultar på en lastmaskin här. :cool:
 
Mikael_L skrev:
Kan det hjälpa lite att sätta några droppar symaskinsollja eller WD40 eller likn på gängen, och låta dra in några dagar?

Jag vet inte om det är någon bra idé. Men att försöka vålda mindre och vara lite listig tror jag är rätt melodi. Vi snackar ju liksom inte hjulbultar på en lastmaskin här. :cool:
Jo, ska försöka vålda så lite som möjligt. Med en längre arm får man ju mer kontroll, så det klassar jag som att vålda mindre. Ska testa symaskinsoljan. Ett problem är bara att det sitter en fläns ovanför gängen så frågan är om det kommer in något medel i den alls...

Ett problem är ju också vad man ska ta spjärn mot. Kan man sätta kranen helt åt motsatt sida och ta spjärn mot den?
Annars snurrar den ju och det är inget vidare eftersom rören under är fasta... eller är det bara att plocka bort hela och ta tag någon annanstans?
 
P
De ä ba å vålda sitter ibland nåt överjäkligt, muttern ger sig innan diskbänksplåten.
 

Bästa svaret

kan pröva klämma över sexkantsniplen med en tång typ polygrip kan hända den lossnar lättare då... annars så får du köra hammare på nyckeln men passa dig så du inte snurrar rören under vasken..... kan pröva hålla i mot med en rörtång på kroppen men ha tex en handduk i mellan så du inte skadar blandaren...
 
P
Använd aldrig polygrip på dessa tunna muttrar då har du garanterat en oval mutter.
 
systemfel skrev:
kan pröva klämma över sexkantsniplen med en tång typ polygrip kan hända den lossnar lättare då... annars så får du köra hammare på nyckeln men passa dig så du inte snurrar rören under vasken..... kan pröva hålla i mot med en rörtång på kroppen men ha tex en handduk i mellan så du inte skadar blandaren...
Pherra skrev:
Använd aldrig polygrip på dessa tunna muttrar då har du garanterat en oval mutter.
Det gick fantastiskt bra efter att försiktigt ha klämt på alla tre ledderna. Nyckelordet är försiktigt, annars hade den definitivt blivit oval. Nu har jag en fungerande och icke läckande blandare igen! Enda problemet var att jag insåg medan jag monterade att en del saknades i förpackningen. Får kontakta bauhaus imorgon bitti.
 
:) annars köper man bara en ny med mutter och handtag och hela kittet :) lite dyrare men helt klart värt det när man står i denna sits :) Pherra har jag gjort minst 100 gånger funkar nästan varje gång ... det var bara i hemmet jag blev bräckt blev ny blandare där...
 
Det var som tur var den minst viktiga delen som saknades: den täckdel som sitter på nämnda mutter under handtaget. Kranen är alltså fullt fungerande men inte komplett...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.