Det låg någon typ av ståltråd när jag klippte gräset vid ett tillfälle så det blev en riktig härva runt klippningsaxeln (eller vad det kan heta). För att få bort allt skulle jag behöva få bort den kopp-liknande delen (vit pil på bilden) som sitter ovanför klipparbladet som jag monterat bort på bilden. Den blå pilen visar ståltråden som sticker upp och säkert sitter lindad där innanför. Jag har redan tagit bort det mesta innan bilden togs. Jag är orolig att motståndet blir för stort med tråden där så att det kommer skada maskinen eftersom allt rorterar runt tillsammans med klipparbladen.
Finns det något verktyg för att skruva bort den blomformade delen eller måste man ta bort hela den stora delen som sitter med fyra skruvar (gul pil) från ovansida?

Det är en Husqvarna LTH 154 gräsklippartraktor.

En bild på en rostig fordonshjulinfästning med markerade punkter: gul, blå och vit pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild direkt underifrån
Rostig maskindel, möjligtvis en axel eller nav, med bultar, omgiven av nedsmutsad metall och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp.
 
Sprängskiss av klippaggregat till gräsklippare, delar numrerade för beställning eller instruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag tolkar det är det nr 13 du vill ha bort. Då måste du nog lossa centrummuttern(nr33) på remskivan ovanför kåpan. Då går nog hela axeln att dra ut.
 
dof dof skrev:
[bild]
Som jag tolkar det är det nr 13 du vill ha bort. Då måste du nog lossa centrummuttern(nr33) på remskivan ovanför kåpan. Då går nog hela axeln att dra ut.
Helt korrekt. Hoppas jag får tillbaka allt sen 😅.
Tack för hjälpen @dof
 
Lycka till 😀
Nu vet jag inte hur det är på just denna klippare men kolla upp om knivarna ska stå i något speciellt läge sedan då du skruvar ihop. Kan bli rätt obra på vissa klippare om dom inte sitter rätt i förhållande till varandra.
 
  • Gilla
BrunoK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.