Jag har en golvvärmeanläggning modell äldre (typ 1990) och en IVT bergvärmepump från 2010 kopplat till det hela.
Mitt problem är att några av ventilerna i fördelaren har fastnat och jag är lite osäker på hur man ska gå tillväga för att eventuellt få loss dom alternativ att helt enkelt byta ut ventilerna.

Dom ser ut så här: Ett etiketterat rörledningsventil med nummer 11, fokus på förgrund, oskarpa bakgrunder med rör och mekaniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några utav dom har den lilla pinnen nedtryckt nästan helt och om jag förstår det hela rätt så innebär det att den är nästan stängd. (Alltså mer nedtryckt än den på bilden)
Finns det något sätt att få loss dom eller är det "bara" att byta ut den?
Funderar också på (om det går att byta ut den) hur man gör för att få till det?
Vet inte vad det är för märke på fördelaren, men all text är på tyska i övrigt (typ varningar osv).

Är det någon som har koll på det här och som kan hjälpa till med hur jag ska gå tillväga?

Hela fördelaren ser förövrigt ut så här:
VVS-installation med numrerade mässingsventiler och blå rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du provat smörj och knacka som första åtgärd?
 
E egge80 skrev:
Har du provat smörj och knacka som första åtgärd?
Jo jag har provat att knacka lite på dom men inget händer vad jag kan se. Vet i och för sig inte hur hårt eller exakt var jag egentligen borde knacka?
Smörja? Du tänker vid själva pinnen med typ wd40 eller nått sånt alltså?
 
Prova typ det samtidigt som du juckar lite, de har ju bar kärvat fast pga dåligt underhåll ( jag smörjer inte mina heller ) men borde
 
  • Gilla
Robin N1
  • Laddar…
Fast ringnyckel eller hylsnyckel.

Någonting att hålla emot på ventilhuset.

För att vara säker, plocka bort ventilhuset från fördelaren & slingan.
 
  • Gilla
Robin N1
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Prova typ det samtidigt som du juckar lite, de har ju bar kärvat fast pga dåligt underhåll ( jag smörjer inte mina heller ) men borde
Jag får prova det först helt enkelt! Tack för tipset! :)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fast ringnyckel eller hylsnyckel.

Någonting att hålla emot på ventilhuset.

För att vara säker, plocka bort ventilhuset från fördelaren & slingan.
Ok, låter ju inte så svårt.
Brukar det gå att få ordning på en som fastnat eller är det alltid byte som gäller?
Är också lite osäker på vad som händer när jag tagit loss den, kommer liksom allt vatten i hela systemet att trycka på? Finns ju avstängning på till och retur, men vattnet i slingorna borde ju börja spruta ut tänker jag..?
 

Bästa svaret

Inte ovanligt att dom sitter nere efter sommaren. Ta hammaren och knacka kraftfullt med måtta på metallen
( där vita lappar sitter ) dom tål det. Det ska skakas om ordentligt i ventilen och även knacka på piggen, inga verktyg att dra i den. Ävensom att det går att ta ett dorn och knacka på kanten uppifrån, bäst med ett rör som går över första sexkanten där piggen sitter. Då får ventilen en smäll att röra sig i lodriktningen och den tätpackning som sitter längst ner i ventilen ( som fastnat ) släpper säkert.
 
  • Gilla
Robin N1
  • Laddar…
Om det är packboxen (delen som stiftet sitter i) som ska lossas brukar det ju inte läcka. De finns som reservdelar om man vet vilken gänga det är. Sitter inte ventilerna högst upp i golvvärmesystemet? Stänger man av cirkikationspumpen ska ju inget vatten rinna ut.
 
  • Gilla
Robin N1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte ovanligt att dom sitter nere efter sommaren. Ta hammaren och knacka kraftfullt med måtta på metallen
( där vita lappar sitter ) dom tål det. Det ska skakas om ordentligt i ventilen och även knacka på piggen, inga verktyg att dra i den. Ävensom att det går att ta ett dorn och knacka på kanten uppifrån, bäst med ett rör som går över första sexkanten där piggen sitter. Då får ventilen en smäll att röra sig i lodriktningen och den tätpackning som sitter längst ner i ventilen ( som fastnat ) släpper säkert.
Ja men det verkar som om de flesta lossnade efter att jag både smorde upp dom lite och knackade på dom ordentligt!
Tror att det gjorde skillnad i alla fall och alla rören verkar bli lika varma när pumpen börjar skicka ut varmvatten.
Och tack för den den mer precisa informationen, är ju inte så lätt att veta hur man ska gå tillväga första gången man ger sig på nått nytt.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om det är packboxen (delen som stiftet sitter i) som ska lossas brukar det ju inte läcka. De finns som reservdelar om man vet vilken gänga det är. Sitter inte ventilerna högst upp i golvvärmesystemet? Stänger man av cirkikationspumpen ska ju inget vatten rinna ut.
Ok, får testa senare på fördelare nr 2 på övervåningen om det behövs.
Du har ju rätt också förresten, klart att slingorna sitter under fördelarens nivå!
 
Att smörja ventiler med 5-56 eller wd40 är en mycket dålig idé om man inte först har kontrollerat att packningarna i ventilerna tål den valda oljan. Gummi typ EPDM tål inte mineralolja. Gummimembran i expansionskärl kan vara tillverkat av EPDM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.