F
Efter en månad eller två så börjar det alltid läcka och kopplingen släpper tillslut. Lösningen blir att skära av 3-4cm slang och sätta på kopplingen igen. Då håller det 1-2 månad tills den blir kass igen. Finns det någon mer permanent lösning tro?

Närbild på en vattenslang med en läckande koppling, placerad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bättre slang.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Eller sluta låta slangen ligga med tryck på i solen? 🤔
 
  • Gilla
ARJU och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Eller sluta låta slangen ligga med tryck på i solen? 🤔
Du har säkert rätt, dock brukar vi göra precis det ändå utan problem med Gardena prylar, billigare no-name från typ jem & fix brukar kopplingar dock då lossna ifrån. ( Kör bara Gardena nuförtiden)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Du har säkert rätt, dock brukar vi göra precis det ändå utan problem med Gardena prylar, billigare no-name från typ jem & fix brukar kopplingar dock då lossna ifrån. ( Kör bara Gardena nuförtiden)
Fast i detta fall är slangen Gardena 😉

Själv har jag någon form av icke-gardena och litar inte alls på den slangen.
 
F
K Kane skrev:
Bättre slang.
Tycker ju Gardena slang borde funka med gardena kopplingar? 🤓
 
Gardena har kanske inte specat för konstant tryck?
Gäller det prylar avsedda för "bevattning villatomt" förutsätter man att vattnet stängs av och allt blir trycklöst mellan bevattningstillfällena?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag vill också ha bättre kopplingar! Helst vill jag kunna dra i dem och misshandla dem lite också utan att det slutar med en fontän. Finns det verkligen ingen variant som har en driftsäkrare lösning på anslutningen till slangen om man är beredd att betala lite mer? (Men där själva kopplingen är kompatibel.)

(Angående tryck så bör man ju tänka sig för lite så att man bara stänger av tillförseln men lämnar "öppet" i andra änden. Annars kan det bli ganska högt tryck ändå om slangen ligger i solen.)
 
R
Konstanttryck och att slangen ligger i solutsatt läge är dom främsta anledningarna som gör detta, har själv samma slang som jag tycker fungerar bra😊
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Köra varmvatten i en sån slang (för att t.ex. tvätta bilen) är även att be om trubbel...
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ser ut på bilden som att det är en gammal koppling dragen helt i botten. Den kanske inte nyper åt ordentligt längre?
 
  • Gilla
kimtommy och 5 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Jag vill också ha bättre kopplingar! Helst vill jag kunna dra i dem och misshandla dem lite också utan att det slutar med en fontän. Finns det verkligen ingen variant som har en driftsäkrare lösning på anslutningen till slangen om man är beredd att betala lite mer? (Men där själva kopplingen är kompatibel.)

(Angående tryck så bör man ju tänka sig för lite så att man bara stänger av tillförseln men lämnar "öppet" i andra änden. Annars kan det bli ganska högt tryck ändå om slangen ligger i solen.)
Hydroscand så är det inget problem att få bättre kopplingar.
https://www.hydroscand.se/se_se/fakta-guider/kopplingar/bevattning
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…

Ta den avskurna svällda biten på 3-4 cm och trä den utanpå slangen så att den precis ansluter mot kopplingen när du monterat slangen på nytt som ett extra stöd.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Gardena har 2 olika kvalitéer, väljg den bästa original Gardena se bild.
Har aldrig haft problem, har glömt dom trycksatta både natt och i solen.
Original Gardena System HighFLEX trädgårdsslang på betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Efter en månad eller två så börjar det alltid läcka och kopplingen släpper tillslut. Lösningen blir att skära av 3-4cm slang och sätta på kopplingen igen. Då håller det 1-2 månad tills den blir kass igen. Finns det någon mer permanent lösning tro?

[bild]
Den kopplingen är uttjänt, sprött av solljus. Byt kopplingen och slang.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.