Delar av husgrunden består av putsad fasad. Delar av färgen har börjat släppa, så jag bestämde mig för att måla om den. Efter att ha tvättat den enligt konstens alla regler så har jag nu gått och väntat på att den skall torka innan målningen kan påbörjas.

Men det verkar vara lögn i attan. Ett ca 5 cm band längst ned verkar inte vilja torka, så frågan är vad jag gör. Målar ändå? Tar fram varmluftpistolen? Andra förslag?
 
Vad är det för sorts färg du skall måla med?
 
Helioz skrev:
Vad är det för sorts färg du skall måla med?
Beckers sockelfärg
 
Jag har nu målat muren två gånger, och på den nedre delen så funkade det inte alls. Färgen hade på något sätt "pulveriserats". (dvs inte runnit av). När man tog på den så blev men rejält vit på fingarna, som dessutom fastnade på fingarna.

Det som gör mig mest konfunderad är just att färgen inte runnit av. 18 timmar efter målning kom det ju ett rejält regn och om färgen inte satt sig, vilket den uppenbarligen inte hade, så borde väl färgen runnit av?
 
Fortfarande ingen lösning på detta problem. Det blir en ca 5 cm hög rand längst ned där färgen inte vill fästa. Vid senaste försöket så verkade det som om färgen hade fastnat de första dagarna, men efter 1 vecka så var i princip all färg borta :S

Efter att pratat med färghandlaren så trodde hon att, även om det var torr vid målningstillfället, så kom det fukt underifrån efterhand, som gjorde att färgen ramlade av.

Vad fasen skall man göra, finns det något sätt att få den där jäkla färgen att sitta kvar?
 
För det första vilket underlag kc eller kalkbruk, är det ett nytt eller gammalt hus? Jag tycker att det låter som fukt och färgen är för tät. Vitt kan funka med kalkpasta och vatten stryka på x antal ggr , men finns det fukt även på höst - vinter funkar detta inte heller fryser och släpper.
 
Om färgen inte fastnar på fuktig yta så kan du försöka att gräva bort jorden ca 20cm djupt på ett provställe och låta väggen torka innan målning. Torkar det inte så är det lönlöst att måla. Om det blir torrt så är frågan om färgen tål fuktvandring sen den torkat eller ramlar av igen när du återfyller jorden ? Gör en test först så du inte gräver runt hela huset i onödan :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.