Jag har bekymmer med att det har fastnat en tjock svart hinna längs väggarna i mina rökkanaler.
Jag testade att köpa en "skorstensrensare" från Clas Ohlson men det verkade mest vara bortkastade pengar.
Det hela började med att jag satte dit en dragegulator på förbindelsekanalens gavel för jag ville få ner de hiskeligt höga rökgastemperaturerna jag hade tidigare. Då kunde man inte ens "dutta till" med handen på kanalen utan att bränna sig. Nu kan man nääääästan lägga handen på den när man eldar men bara nästan.
Det är precis som att någon har sprutat bodyspray inuti rökkanalerna och det lossnar inte med skorstensriset heller.
Jag har en idé om att sätta tillbaka den ordinare luckan på kanalen och sen bränna några liter diesel med oljebrännaren för att få upp temperaturen i skorstenen så att tjäran förhoppningsvis "kokar" bort.
 
  • Gilla
asillen
  • Laddar…
Låter som ett recept för en rejäl skorstensbrand. Ta dit sotaren.

/Andreas
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
S
EPG skrev:
Jag har bekymmer med att det har fastnat en tjock svart hinna längs väggarna i mina rökkanaler.
Jag testade att köpa en "skorstensrensare" från Clas Ohlson men det verkade mest vara bortkastade pengar.
Det hela började med att jag satte dit en dragegulator på förbindelsekanalens gavel för jag ville få ner de hiskeligt höga rökgastemperaturerna jag hade tidigare. Då kunde man inte ens "dutta till" med handen på kanalen utan att bränna sig. Nu kan man nääääästan lägga handen på den när man eldar men bara nästan.
Det är precis som att någon har sprutat bodyspray inuti rökkanalerna och det lossnar inte med skorstensriset heller.
Jag har en idé om att sätta tillbaka den ordinare luckan på kanalen och sen bränna några liter diesel med oljebrännaren för att få upp temperaturen i skorstenen så att tjäran förhoppningsvis "kokar" bort.
så klart brukar antingen du eller sotaren göra rent skorstenen eller??
 
  • Gilla
stefa975
  • Laddar…
Du har helt enkelt för låg rökgastemperatur och/eller för dålig förbränning vilket gör att tjära kondenserar på insidan av skorstenen.

Det som riskerar att hända om du nu åter ökar rökgastemperaturen är att tjäravlagringarna smälter och rinner ner längs skorstenens insida för att sedan klumpa ihop sig någon stans där det är lite kallare, vid en bjälklagsgenomgång eller så. Då blir pipan smalare där vilket på sikt kan leda till soteld som i sin tur smälter mer tjära, som rinner ner och totalt proppar igen pipan. Dessa soteldar är de farligaste då de lokalt kan ge väldigt höga temperaturer under lång tid. De kan dessutom vara riktigt besvärliga att släcka då man på ett kontrollerat sätt måste få bort tjärproppen.

Ta hem en sotare som dels sotar skorstenen och dels hjälper dig att ställa in förbränning och drag. De har mätinstrument för att få detta rätt. Handen är en mycket olämplig termometer för att mäta rökgastemperatur, för när man inte bränner sig längre så är det för kallt.
 
Införskaffa zink som du elder med då och då innan sotaren kommer. Då blir tjäran hård och spröd vilket gör det lättare att få bort. Annars sitter det kvar, även efter sotning.
 
Vid vedeldning så är väl en rökgastermometer det viktigaste man kan ha?
Att använda en dragregulator för att reglera rökgastemperaturen är knappast rätt, även om den hjälper till genom att begränsa draget.
 
Att montera en dragex (som det tydligen handlar om) på rökröret var det enda man kunde använda för att få ner rökgastemperaturen till laglig nivå i de gamla kombipannorna. Sekundärluftsintaget i den övre luckan verkade mer som dekoration än som funktion. Kanske är det lika i denna panna? Tjära innehåller mycket energi som borde komma huset tillgodo
 
Jag vet att min gamla kombipanna är gammal och ineffektiv men just nu handlar det bara om att överleva vintern men när värmen kommer så ska skiten ut men innan en annan panna (pellets) letar sig in i mitt pannrum så vore det ju bra att få dän tjäravlagringarna.

Jag har till och med fixat en fläkt som blåser in luft i källaren så syrebrist lär inte vara något problem utan det är i så fall dragexen som sänker rökgastemperaturen för mycket.
Jag har en rökgastermometer men dessvärre så finns det inget fäste för den sen jag monterade dragexen.
 
Det där med zink låter intressant frågan är bara hur man får skiten att brinna?
Byta till pellets och spruta alla pelletsar med zinkspray eller? (y)
 
Nej, enklare än så.
Se till att han en riktig glöddbädd, släng in ett antal bitar (kanske nån dm2) med härlig gammaldags förszinkad plåt. Du kommer att se blå/purpurfärgade lågor. Tjäran på väggarna blir vitaktig och hård.
 
Finns i pulverform. Läggs i ett papper och kastas in. Superenkelt!
 
  • Gilla
EPG
  • Laddar…
S
är inte värmeljus "hållaren" i metall zink? eller nå annat?
 
SBH skrev:
är inte värmeljus "hållaren" i metall zink? eller nå annat?
Tyvärr, den är gjord i aluminium.
 
Dörrhandtag, låsvred,skruv å dylikt från Ikea, diverse metallchassin. Där har du några zinkkällor.
 
S
KnockOnWood skrev:
Tyvärr, den är gjord i aluminium.
har funkat för mig iallafall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.