På den nysådda och vackra gräsmatta växer nu en massa tistlar.
Jag rensade hela gräsmattan flera gånger men de kommer upp hela tiden.

Kan man använda roundUp utan att förstöra gräsmattan ?

Tacksam för alla tips och idéer
 
Vad du än gör så slå inte Roundup på dom, det räcker med lite spill på gräset så får du gräva upp och så om den biten som dör. Du måste få upp hela roten på tisteln annars kommer den igen precis som maskrosor grrrrrrrrrr >:(
Ett litet ingrepp med litet redskap så du får upp allt och sen täppa till så kommer snabbt nytt gräs. Plockade ogräs i vår nysådda matta igår och det blev säkert 5 kg bara på 50 kvm så nog växer det alltid, men man får vänta med ogräsbekämpningsmedel till nästa år då mattan måste vara minst 6 mån. gammal innan man kan använda stroller eller något liknande.
 
Det mesta ogräs som växer i en nysådd gräsmatta är troligen ettåriga. Om dom inte får blomma så försvinner dom till nästa år. Onödigt att rensa som en tokig den första tiden.

Tistel är lite värre. Det finns dom med pålrot eller så har dom ett ytligt vittförgrenat rotverk. När gräsmattan satt sig är det bara att dra upp dem. Dom med pålrot kan man hjälpa på traven med att sticka ner spaden vid plantan och vicka till lite. Då åker roten upp lättare. Man behöver inte ha så bråttom. Får dom inte blomma, så sprider dom sig inte.
 
:) Tack för den, då gäller det bara att klippa och hålla utkik så inget blommar så ska det mesta försvinna nästa år, tack.
 
Du kan lätt köra med Round Up om du kör det på en liten tuss eller pensla på det på bladen på tisstlarna.
 
På sikt när gräsmattan etablerat sig så försvinner tistlarna och annat gojs.
Klipp regelbundet.
Det har funkat bra på våran f.d. potatis-åker :)
 
Den sorten jag har är den med jätte pålrot. Även om man sticker pinnen jätte långt ner, klarar man inte att få upp hela roten. Jag har försökt med tistelpinne i olika storlekar, men får sällan upp hela roten.

Våra tistlar är garanterat inte ettåriga ;D Vi har haft "sommaräng" i 3 år och det har växt allt möjligt där. Innan vi sådde gräset rensade så mycket som det gick men tydligen inte alla tistlar >:(

Jag ska försöka med att pensla försiktig med roundupp och se om det hjälper.

Klippa ofta gör jag, men tar inte upp gräset, vilket inte är så bra om man har ogräs.


Tack för alla tips!
 
Uppsamlare är iof att rekommendera, men kör på round up .. och råkar du få lite på gräset så är det bara att slänga dit lite mer frön så växer det upp sen.
 
M@ZE skrev:
Uppsamlare är iof att rekommendera, men kör på round up .. och råkar du få lite på gräset så är det bara att slänga dit lite mer frön så växer det upp sen.

Tack! Nu blir jag lite lugnare :)
 
De flesta tistlar är två-åriga och självsår sig så får de inte blomma så borde du på sikt bli av med den. Fast jag inser att du inte vill vänta två år...

/FlitigaLisa - som köpt tistlar i handelsträdgården och hoppas de självsår sig! ;D
 
robban44 skrev:
Vad du än gör så slå inte Roundup på dom, det räcker med lite spill på gräset så får du gräva upp och så om den biten som dör. Du måste få upp hela roten på tisteln annars kommer den igen precis som maskrosor grrrrrrrrrr >:(
Ett litet ingrepp med litet redskap så du får upp allt och sen täppa till så kommer snabbt nytt gräs. Plockade ogräs i vår nysådda matta igår och det blev säkert 5 kg bara på 50 kvm så nog växer det alltid, men man får vänta med ogräsbekämpningsmedel till nästa år då mattan måste vara minst 6 mån. gammal innan man kan använda stroller eller något liknande.
Efter 10 dagar har naturen brutit ner roundup själv och det är bara att så på som vanligt.
sprutade kanska friskt med deet förra året på en yta på 10x10m som var full med kirs o annant skit, när det hade dött så det gått en tid så var det bara att så på nytt gräs.
 
FlitigaLisa skrev:
De flesta tistlar är två-åriga och självsår sig så får de inte blomma så borde du på sikt bli av med den. Fast jag inser att du inte vill vänta två år...

/FlitigaLisa - som köpt tistlar i handelsträdgården och hoppas de självsår sig! ;D

Det verkar så att det är bara att slå sönder röterna i flera bitar, troligen har de blivit fler i vår gräsmatta när vi rensade ;D

På framsidan av huset har vi haft en jordhög som ska bli rabatt när vi hinner.
Förra sommar blommade enormt av alla sorters ogräs som växte där.
I år är det bara en hög tistlar i hela jordhögen. Det verkar som om tistlar dödar allt annat ogräs också. Ska testa med att spruta roundup på hela högen.
 
DaSilva skrev:
Efter 10 dagar har naturen brutit ner roundup själv och det är bara att så på som vanligt.
sprutade kanska friskt med deet förra året på en yta på 10x10m som var full med kirs o annant skit, när det hade dött så det gått en tid så var det bara att så på nytt gräs.

Jo i och för sig men det verkar ju lite drastiskt att spruta roundup när man kan ta dom ändå och slippa döda gräset runtomkring, men man får ha tålamod och som sagts tidigare så låter man inte skiten blomma försvinner det såsmåningom.
 
Jo visst är det svårt att få up hela roten men även om man inte lyckas med det så håller jag med Jocke Nybleus om att problemet är övergående. Tistlar verkar ha svårt att hävda sig när gräsmattan tätnar, till skillnad från t ex maskrosor >:(.
 
Hej
Jag läste i Allt om trädgård att man ska hälla lite vanligt salt på tistlen. Jag provade detta med gott resultat. Det man ska tänka på är att inte ta för mycket för då stryker lite av gräsmattan runt omkring med, men den rättar i och för sig till sig väldigt snabbt.
/Susanna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.