Huset är bara ett år gamalt och helt belägrat av spindlar (fasaden).
Någon som har tips på att hålla dom borta?
 
det finns en radar variant för spindlar tror sprayflaskan är röd.
Spraya lite runt om ytan så ska det nog lösa sig.
Glöm inte att provspraya på någon yta först.
 
Har också haft mycket spindlar på ena sidan av huset i sommar, jag borstade bort all synlig spindelväv och sprayade sedan med radar. De spindlar som gömde sig kom ut med en hiskelig fart :) Så radar tycker jag du ska prova. Har du utebelysning på fasaden ? har hört att man ska ha lampor som lyser lite gulaktigt i såfall för spindlarna gillar inte det värst mycket.

/Mvh
Glenn
 
  • Gilla
teammacca och 1 till
  • Laddar…
Har också en hel del spindlar på fasaden. Hur mycket skall man anstränga sig att få bort dessa? Är det framförallt för att det är otrevligt med dessa, eller kan de på sikt vara till skada på huset?
 
Spindlar skadar inte huset, störman sig inte på dem så är det bara att låta dem vara. Men gynnsamma år kan de bli både många och stora...
 
Mikael_L
Borde inte spindlar t.o.m vara bra för huset?
Dom äter väl upp massor med andra (skade-)insekter ...?

eller är det någon som vet hur det funkar i insekts och spindelriket...
 
Jag har då aldrig hört talas om ngn spindel som skadar eller äter trä, däremot spindlar som äter skadeinsekter....
 
Jo de käkar ju upp andra insekter men där det finns spindlar finns det också mat, dvs. just andra insekter. Kan ju vara en bra idé att ta reda på vad det är för insekter som finns där och ev. bekämpa dem istället. Då sticker väl spindlarna (eller så kolar de också av bekämpningsmedlet...).
 
Det finns absolut ingen anledning att ta bort spindlar. Framför allt inte spindlar som är på utsidan av huset!
 
Jo det gör det. Om ena parten har spindel fobi...
 
Mikael_L
ante100 skrev:
Jo det gör det. Om ena parten har spindel fobi...
Håller med, dessutom behöver man inte ha spindelfobi för att tycka det är läskigt när dom blir många och eller stora ...

Men annars finns det nog ingen bra anledning till att jaga dom.
 
Jag har också fått väldigt många 'yttre' spindlar och de väver eleganta flotta nät över fönstren precis under fasadens små spottar. Tvättade fönstren igår och nu ikväll ser jag att nya nät vävts på samma ställen trots att jag varit så noga med att borsta bort nät - och mängder av insektslik.

Lite egendomligt eftersom jag inte hade dessa nät förra sommaren/hösten.
 
Dessutom lämnar dom ifrån sig fula svarta prickar på den vita fina fasaden och dom vita fönsterbläcken.
Någon som har ett riktigt bra tips? (Anticimex har det inte )
 
Har det kommit fram nya tips på ett par år?
Gula lampor skriver ju anticimex, men jag har då ingen belysning tillgänglig där jag vill slippa se spindelväv..
 
I visan heter det "ner faller regnet, spolar spindeln bort". Och lite besprutning med vattenslang tillräckligt många dagar i följd för att spindeln inte skall få upp något nät att fånga insekter i är en bra metod, miljövänlig och billig.
 
  • Gilla
gtidholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.