Har en ful glipa mellan en 50 cm bred dörr och en 25 cm bred. Bild 1. Väldigt fult när man ser inredningen genom glipan. Hur får jag den mindre?
Har en garderob bredvid med 2 dörrar à 50 cm och där är det nästan ingen glipa. Bild 2

Dörrarna som är 50 cm är alla 3 likadana, alltså samma dörrmodell.

Någon som har några handfasta råd?
 
  • Glipa mellan två dörrar där man kan se in i ett rum med en lampa och en säng i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan två grå skåpdörrar med orange handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går att justera gångjärnen
 
  • Gilla
EllenHanna
  • Laddar…
H
E EllenHanna skrev:
Har en ful glipa mellan en 50 cm bred dörr och en 25 cm bred. Bild 1. Väldigt fult när man ser inredningen genom glipan. Hur får jag den mindre?
Har en garderob bredvid med 2 dörrar à 50 cm och där är det nästan ingen glipa. Bild 2

Dörrarna som är 50 cm är alla 3 likadana, alltså samma dörrmodell.

Någon som har några handfasta råd?
Det går väl att reglera med skruvarna på ”gångjärnen”. Ta en bild på gångjärnen. Det finns bra youtube filmer på det.
Sök på (reglera gångjärnen på ikeas garderober) och titta på video. Det finns ett antal att titta på.
Står garderobssidorna mot varandra? Ser ut att vara en glipa mellan garderoberna, är golvet ojämnt? Men det kanske är bilderna som är missvisande? Är det en glipa så får du skruva ihop garderoberna på några ställen så att glipan försvinner. Har för mig att Ikea har lämpliga skruva som är avsedda för det, i annat fall så Finn det skruv och mutter att köpa i bygghandeln.
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Det går väl att reglera med skruvarna på ”gångjärnen”. Ta en bild på gångjärnen. Det finns bra youtube filmer på det.
Sök på (reglera gångjärnen på ikeas garderober) och titta på video. Det finns ett antal att titta på.
Står garderobssidorna mot varandra? Ser ut att vara en glipa mellan garderoberna, är golvet ojämnt? Men det kanske är bilderna som är missvisande? Är det en glipa så får du skruva ihop garderoberna på några ställen så att glipan försvinner. Har för mig att Ikea har lämpliga skruva som är avsedda för det, i annat fall så Finn det skruv och mutter att köpa i bygghandeln.
Tack för svar!
Garderoberna sitter ihopskruvade. Jag ska prova ”greja” med gångjärnen 😊
Tänkte om det var ngt annat utöver det som krävdes.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
J
Gångjärnen justeras som sagt med en skruv. Det kluriga är att det flyttas utåt när man skruvar inåt, och tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.