Funderar på att måla golv och väggar i källaren, gärna lite graffitti i träningsrummet :p Men det är tapeter i två av rummen i källaren och i det ena rummet som har tapeter har vi tvättmaskin och linor att hänga tvätten på samt duschkabin. Hur får man enklast bort dessa? De verkar vara i vinyl och från 68 när huset byggdes, charmigt fula i mörkrött och brunt. Har inte börjat våga riva eftersom jag är rädd att jag bara får ett par flagor och då vet jag inte om jag orkar ta itu med allt.
 
Vinyltapeter är ett skit. Det går inte att måla på, utan måste ner. Om du river kommer den dela sig och lämna pappersdelen kvar på väggen. Då kan dublanda tapetklister och vatten och rolla på väggen. Antingen släpper hela skiten eller så binder tapetklistret pappret så du sen kan spackla och måla eller sätta på en renoveringtapet.

Eller så river du inte ner tapeten alls, utan sätter upp renoveringsgips.
 
Annars finns det maskiner för 400-800 kr som är en tapetbortagare i form av varm vattenånga som ska lösa upp klistret. Det går lite sämre med vinyltapeter. När man får in lite snitts kan det lossna hela våder. Jula har den billigaste varianten som jag inte har provat. Köpte min på bauhaus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.