L
Förra ägaren har målat hela källaren invändigt med någon plastfärg. Där färgen bubblar sig är det ingen konst. Den lossnar själv, och putsen också. Men vid merparten av väggarna sitter färgen hårdare.

Jag behöver nån mer rationell metod för att riva färgen. Känns som att slipa blir för ineffektivt men har inte provat riktigt ännat än med 80-papper, men som sagt papper. Måste gå åt mängder även med andra former av slippapper.
Nej , nått annat metallaktigt - rasprulle i hårdmetall ? Om det finns ?

Sedan måste det på med puts - byta puts helt enkelt, till sån som andas . Samma med färgen, eller kalk ?
Någon med erfarenhet ?
 
R
L LennartSeas skrev:
Förra ägaren har målat hela källaren invändigt med någon plastfärg. Där färgen bubblar sig är det ingen konst. Den lossnar själv, och putsen också. Men vid merparten av väggarna sitter färgen hårdare.

Jag behöver nån mer rationell metod för att riva färgen. Känns som att slipa blir för ineffektivt men har inte provat riktigt ännat än med 80-papper, men som sagt papper. Måste gå åt mängder även med andra former av slippapper.
Nej , nått annat metallaktigt - rasprulle i hårdmetall ? Om det finns ?

Sedan måste det på med puts - byta puts helt enkelt, till sån som andas . Samma med färgen, eller kalk ?
Någon med erfarenhet ?
Man slipar inte med papper utan du får ta en betongslip/betongfräs..
 
L
R Rejäl skrev:
Man slipar inte med papper utan du får ta en betongslip/betongfräs..
Tänkte väl att det finns nånting. Tack, söker på det.
 
R
L LennartSeas skrev:
Tänkte väl att det finns nånting. Tack, söker på det.
Typ en sådan här finns massor av olika märken, finns att hyra samt glöm inte dammsugare och slang som kopplas till maskinen för det dammar något så djävulskt när man slipar i puts..
 
  • Betongslip LD16-8 125R inklusive tillbehör och förvaringsbox. 230V 1600W 125mm 7800/min.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
L
R Rejäl skrev:
Typ en sådan här finns massor av olika märken, finns att hyra samt glöm inte dammsugare och slang som kopplas till maskinen för det dammar något så djävulskt när man slipar i puts..
Fick precis upp en liknande. Jo jag kan tänka mig det , att det dammar.

Sedan får man hitta färg som jag fick tips om tidigare, för kalk skipar jag . Och puts som andas fick jag också-
 
Det går troligen att isblästra bort och dammar då mindre men är ett mer kostsamt alternativ.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
L LennartSeas skrev:
Fick precis upp en liknande. Jo jag kan tänka mig det , att det dammar.

Sedan får man hitta färg som jag fick tips om tidigare, för kalk skipar jag . Och puts som andas fick jag också-
All traditionell puts som putsbruk B och C andas bra så putsbruk C borde funka..
Keim har bra silikatfärger som fungerar..
 
L
mexitegel mexitegel skrev:
Det går troligen att isblästra bort och dammar då mindre men är ett mer kostsamt alternativ.
Ja det såg effektivt ut. Men betongslip måste väl göras med vatten eller kan göras åtmnstone ?
 
R
L LennartSeas skrev:
Ja det såg effektivt ut. Men betongslip måste väl göras med vatten eller kan göras åtmnstone ?
Nej man torrslipar..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D
Hyr en riktig stoftavskiljare i samband med fräsen.

Hyr/köp en fläkt att skapa undertryck i källaren med.

Tejpa igen ALLA tänkbara vägar för damm leta sig in i bostadsdelen.

Bär helmask med bra filter.
 
  • Gilla
Bröstmjölk
  • Laddar…
L
R Rejäl skrev:
Nej man torrslipar..
Ok , kanske så när jag tänker efter, . . . Tack !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.