Hej

1-Har målat och maskerat golvlisterna som på bilden med 3M tejp.

2-När jag nu tar bort tejpen så har färg hamnat på parketten.

3-Hur får man bort eländet utan att skada parketten eller den nymålade listen.

Tänkte använda Aceton eller ”Label OFF” från Biltema. Ska inhandla imorn men kanske finns proffsmålare med annan lösning som kan förklara hur jag ska göra?

Vill inte sabba golv eller list.

Matte
 
  • Golvhörn med träparkett, vit list, gul tejpremsa på golvet. Inomhus, närbild, byggnation eller renovering pågår eventuellt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Matte Bygg skrev:
Hej

1-Har målat och maskerat golvlisterna som på bilden med 3M tejp.

2-När jag nu tar bort tejpen så har färg hamnat på parketten.

3-Hur får man bort eländet utan att skada parketten eller den nymålade listen.

Tänkte använda Aceton eller ”Label OFF” från Biltema. Ska inhandla imorn men kanske finns proffsmålare med annan lösning som kan förklara hur jag ska göra?

Vill inte sabba golv eller list.

Matte
Rakblad
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Rakblad
He) Dilato.
Jag provade med rakblad på liten sektion om 15 cm men den tar bort glansen/lacken på parketten. Parketten är av märket KÄHRS Gotland. 8 år gammal.
 
Jag tänkte mer något kemikalier? Ajax, aceton, WD40… ingen målare som stött på detta?

Min ”hemmamålare” sa att jag maskerat fel men jag är pikometer noggrann. Så han har fel. Han maskerar inte ens medan jag lossar alla elkontakter vid målning.
 
Putt rakbladet i träfibrernas riktning och inte längs med listerna. Det ska inte vara några problem.

Nästa gång byter du tejp mellan strykningarna, alternativt så måla du på fri hand
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Putt rakbladet i träfibrernas riktning och inte längs med listerna. Det ska inte vara några problem.

Nästa gång byter du tejp mellan strykningarna, alternativt så måla du på fri hand
Tack. Ska testa?
 
Ja testa.
 
Finns ju åxxå olika kvalitet på maktspel..
 
  • Haha
Screew
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Putt rakbladet i träfibrernas riktning och inte längs med listerna. Det ska inte vara några problem.

Nästa gång byter du tejp mellan strykningarna, alternativt så måla du på fri hand
Fri hand är ju för amatörer som tror de är proffs. Tejpens precision slår ”fri hand” anser jag… men tack för ditt inlägg.
 
J Johan456 skrev:
Ja testa.
Funkar inte så bra. Färgen sitter för hårt. Men ta för tipset.
 
M Matte Bygg skrev:
Fri hand är ju för amatörer som tror de är proffs. Tejpens precision slår ”fri hand” anser jag… men tack för ditt inlägg.
Om du varken klarar listmålning med maskering eller på fri hand får du nog leja bort jobbet eller leva med färdigmålade lister och märken efter dyckertpickan.
 
husägaren TS husägaren TS skrev:
Finns ju åxxå olika kvalitet på maktspel..
Hej husägarenTS. Vad menar du? och vad tillför du denna seriösa diskussion.

Jag behöver vägledning för jag kommer jag Julaftonsbjudning i det utrymmet där färgen fastnat på parketten. Var behjälplig.
 
MrJay
Skrapning: Använd en plastskrapa eller en skrapa med trubbiga kanter för att skonsamt skrapa bort färgen. Var försiktig så att du inte repor golvet.

Värme: En hetluftpistol kan användas för att mjuka upp färgen, vilket gör det lättare att skrapa bort den. Men var försiktig med värmen för att inte skada träet.

Naturliga lösningar: Ibland kan milda lösningar som vinäger eller bakpulver blandat med vatten hjälpa till att lösa upp färgen.

Slipning: Om färgen är svår att ta bort kan slipning vara ett alternativ. Använd en fint sandpapper och slipa försiktigt för att inte skada träet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Funkar inte så bra. Färgen sitter för hårt. Men ta för tipset.
Vad har du för färgskrapa som du sätter rakbladet i?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alla verkar amatörer. Inget svar på min fråga och många anser sig proffsbyggare, proffsmålare och svetsare.. Amatörer

Eftersöker riktig proffs!!
 
  • Haha
  • Arg
RiKr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.