Jag har ett hus från 1960 med liggande fjällpanel, nu ska jag sätta dit fönsterfoder vilket kanske inte var så "bara" som jag trodde 😂
Är det någon som bytt/tagit bort droppbleck med fjällpanel?

Jag misstänker att det är ditsatt innan panelen spikades upp, innebär det att jag måste bryta lös panelen för att kunna få bort droppbläcket eller finns det annan lösning ?🙏
 
  • Fönster med brun karm och fönsterbleck på ett äldre hus med gul liggande fjällpanel. Fönsterlådan sitter något ojämnt i förhållande till panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pill@ Pill@ skrev:
Jag har ett hus från 1960 med liggande fjällpanel, nu ska jag sätta dit fönsterfoder vilket kanske inte var så "bara" som jag trodde 😂
Är det någon som bytt/tagit bort droppbleck med fjällpanel?

Jag misstänker att det är ditsatt innan panelen spikades upp, innebär det att jag måste bryta lös panelen för att kunna få bort droppbläcket eller finns det annan lösning ?🙏
Hej!

Högst sannolikt är överblecket skruvat i ryggen bakom panelen, ja. Är tanken att byta eller ta bort helt o hållet? 👍
 
S simpaplåtis skrev:
Hej!

Högst sannolikt är överblecket skruvat i ryggen bakom panelen, ja. Är tanken att byta eller ta bort helt o hållet? 👍
Jag antar att jag måste byta🤔
För antagligen kommer jag inte kunna återanvända den!? För då måste den väl
under en bräda högre upp?

Jag har bara kolla som hastigst på nya och det verkar som om man kan sätta hela dem utanpå panelen, men jag kanske fattat det fel🙈
Men går det, vill jag bara ha bort den gamla för att på snabbast enklaste vis få dit en ny 😁
 
Tycker att fönstret sitter tillräckligt skyddat under takfoten att det är tveksamt om ett överbleck behövs om du sätter ett foder ovanför fönstret. Ett foder bygger ju minst 120 mm uppåt och överbleck sätts ovanför foder.
Så är syftet med att ta bort enbart för att sätta foder, borde man kunna klippa så mycket som det går och sedan banka ned det mot fjällpanel för att sedan sätta ett foder ovanpå.
Ta gärna en bild så man ser hussidan med hela takfoten, samt var finns huset är det utsatt för slagregn vid t.ex. kust.
 
A AndersS skrev:
Tycker att fönstret sitter tillräckligt skyddat under takfoten att det är tveksamt om ett överbleck behövs om du sätter ett foder ovanför fönstret. Ett foder bygger ju minst 120 mm uppåt och överbleck sätts ovanför foder.
Så är syftet med att ta bort enbart för att sätta foder, borde man kunna klippa så mycket som det går och sedan banka ned det mot fjällpanel för att sedan sätta ett foder ovanpå.
Ta gärna en bild så man ser hussidan med hela takfoten, samt var finns huset är det utsatt för slagregn vid t.ex. kust.
Åh ja det skulle ju inte göra mig något om det är så att droppbleck inte är nödvändigt 😁

Bor på gränsen till Dalarna, mitt i inlandet skulle jag säga, så nja jag tror inte att huset utsätts för mer risk för slagregn än "normalt"
 
  • En väg med träpanel och fönster på ett hus, tagen på kvällen med utomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.