Har en Nova 1000 svarv där alla 4 bultarna trillat av till ena axeln. På axeln sitter hjulet som man ändrar hastighet på och jag kommer inte till utan att ta av det hjulet.
Där sitter en insex som jag lossnat men hjulet lossnar ej.

Så hur gör man?



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga bilder! :(
 
Hmmm ,syns för mig
 
fred.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Axeln kanske är konad? Avdragare?
 
Ser ut att vara en gängad låsning på den, ta loss den och prova en avdragare
 
Ok. Hur får man av låsningen då?
 
låsskruven är ju borta ser det ut som. Dock är ju axeln ganska lång och med lite passning så är det ju inte säkert att det bara är att dra av med lätthet. En avdragare är nog ett måste och tänk på att dylika remskivor oftast är gjutgods så det är lätt att bryta av bitar om man krokar fast avdragare tokigt eller om den sitter hårt.
 
U
Axeln ser ut att vara fasad på en sida (har svårt att se tillräckligt bra på telefonen). Kan det vara så att det sitter en kil där?
 
jo en kil är det med all säkerhet. Ett sånt där förband skulle inte fungera annars
 
U
Är det otänkbart att skivorna ska av åt andra hållet i så fall?

Jag har ingen erfarenhet av svarvar, dock har jag stött på många axlar där man bara kan få av grejerna i en riktning. Hyfsat jobbigt när man behöver byta ett kullager längst in...
 
Nja är inte säker på att det sitter en kil av kostnads effektiva skäl. Skulle kunna vara limmad men det tror jag inte heller. Kan även vara så att det blivit grader av låsskruven men det brukar inte vara ett problem. Men som sagts innan en avdragare är ett måste. Och försök att få den att inte dra ute på kanterna på remskivan.
 
Har löst det!

Behövdes ingen avdragare utan det räckte att rucka axeln fram & tillbaka samtidigt som jag drog i hjulet
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.