När jag fick levererat takpannorna var projektet försenat och bara omkring hälften av takpannorna kunde lyftas upp på taket, de andra står kvar på backen. Nu har jag helt plötsligt fått arbetsvilligt besök och skulle behövt få upp pannorna på taket redan imorgon. Det rör sig om fyra-fem ton betongpannor och jag har inte lyckats få tag på nån som kan lyfta upp stenarna maskinellt.

Vi har spånat på olika metoder för att med så liten arbetsinsats som möjligt få upp stenarna på taket manuellt, men jag tror att våra förslag går att förbättra. Så här långt ser de ut så här:

1. Tillverka en trefot och hänga upp en lång stång i den, men förskjuten tyngdpunkt och motvikt i den korta delen. Lite som gamla tiders "hävstångsgårdspumpar", om nån vet hur de såg ut. En man kan då haka fast en fyrpack stenar (ca 20 kg) i en krok i stången, en annan trycker ned kortänden varpå stenarna hissas upp till en tredje man som hakar av dem på taket och ger dem till man nr 4 som lägger ut dem.

2. Tillverka en tillfällig trappa upp till taket och bära upp dem manuellt.

3. Använda en likadan ränna som man använder för att få ned stenarna, men dra dem uppför rännan. Möjligen tillverka en liten vagn att lägga stenarna på.

Nån fler som har konstruktiva, snabba och arbetsbesparande metoder att föreslå, eller förbättringar på de existerande förslagen?
 
Får du inte tag i en tegeltransportör så har jag sett metod tre med vagn fungera.
 
Om ni är många, kanske ni kan bilda kedja och köra "langen går" ?
 
Tjaa.. Har sett hur de gör i Indien, där var det iofs tegelstenar. Huset som höll på att byggas var 22 våningar högt (åtminstonde var de färdiga husen i samma grupp det). När jag bevittnade arbetet så höll de på på våning fyra.

De stod i en langarkedja med en halv vånings mellanrum på olika plattformar. En man längst ner kastade upp en tegelsten en halv våning, den togs emot i luften, den killen kastade upp den ytterligare en halv våning osv. Ingen stannade till och kontrollerade att förra stenen verkligen togs emot, det var typiskt 2 stenar i luften samtidigt mellan varje nivå.

Och som sagt skulle de missa en sten så var det nog mycket stor risk att någon en nivå (eller 2) neråt får den i huvudet. Hjälmar? Givetvis inte.
 
Traktor med pallgafflar eller är huset för högt?
 
Sluta fundera och börja bära :) det tar inte så lång tid som man tror, det tar längre tid att lägga ut teglet på taket. Är ni tre st så springer en på stegen, en tar emot, den sista lägger ut. Jag antar att ni tar en bunt (ca 5 pannor) åt gången. Det finns tegellyftar att hyra men tiden att fixa fram en sådan kanske motsvarar tiden att bära upp teglet.
 
Rep å ett gammalt cykelhjul utan däck som monteras upp funkar fint :D
 
Det jag kommer försöka få till nu på morgonen är detta: Alternativ tre, med vagn och ett gammalt barnvagnshjul som monteras upp. På barnvagnshjulet fäster jag en tunn stålvajer och på axeln som sticker ut monterar jag min största borrmaskin. Om detta fungerar kommer det bilder efteråt.
 
FemTummar skrev:
Det jag kommer försöka få till nu på morgonen är detta: Alternativ tre, med vagn och ett gammalt barnvagnshjul som monteras upp. På barnvagnshjulet fäster jag en tunn stålvajer och på axeln som sticker ut monterar jag min största borrmaskin. Om detta fungerar kommer det bilder efteråt.

Jag är otroligt skeptisk till denna variant.
Borrmaskinsdelen kommer kanske funka men vilken tid det kommer ta!
Dra upp vagnen med handkraft istället.
Eller åk till Bauhaus och hyr en tegelhiss.
Eller hyr en skylift nånstans, de kan köras nerifrån så lastar man 150kg pannor i korgen och kör upp till någon som väntar på taket.
 
Tiden var inte problemet, vagnen drogs upp nästan fortare än önskat, problemet var att det skulle ha varit ett gammalt cykelhjul istället, med frigång i ena riktningen. Som det nu var, var man tvungen att köra borrmaskinen baklänges för att kunna dra tillbaka vagnen och det var för omständligt. Vi resignerade och gjorde som pbengtsson sa; bildade en trenivåers kedja av langare istället. Vi tyckte den termen passade bra eftersom en av oss är en f.d. fångvaktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.