Har flytatt in i min nya-gamla lägenhet i byggnad á 40-talet. Av någon outgrundlig, för mig, anledning har man plockat bort dörren mellan köket och sovrummet, har där vill jag ju ha en dörr! Så tur då att jag hittade en gammal innerdörr i förrådet. Efter att ha stånkat upp dörren, som för övrigt måste innehålla både bly och betong med hänsyn till den groteska vikten, så stöter jag på patrull direkt - när jag placerar dörren mot den dörrkarmen så känner jag hur mina sista få förvaltade IQ-poäng rinner från mig och känner verkligen hur jag inte fattar någonting.

Jag visste visserligen det saknades gångjärn i karmen, men det kan väl inte vara några konstigheter tänkte jag. Men hur det skulle funka överhuvudtaget med hänsyn till det jag hade framför mig förstod jag verkligen inte.

Järn och byggvaruhuset får förklara helt enkelt. Väl på plats och efter att redovisat några foton så konstaterar ungdomen i dörravdelningen att det handlar om så kallad "gammal standard" och sådant kunde de visst inte hjälpa till med och jag minsan måste byte hela dörrkarmen. Jag vägrade acceptera svaret och lunkade till beslagshyllan och plockade på mig lite järn av olika former och funktion efter känsla.

Väl hemma kunde jag dock snabbt konstatera att dessa järn får användas till något framtida skåpbygge då de absolut inte passade på något sett och vis.

Jag bifogat några foton. Det finns alltså en "urgröpning" i karmen, denna urgröpning är dock begränsad i "höjd" och denna typ av beslafg får inte plats:
https://www.bauhaus.se/millers-lyft...42587&indexName=nordic_production_sv_products

Denna typ av beslag skulle kunna få plats men hanen är för grov:
https://www.bauhaus.se/gangjarn-und...54621&indexName=nordic_production_sv_products

Jag har också stött på denna typ av produkt, mellangångjärn, jag förstår inte riktigt hur den skulle kunna vara applicerbar?
https://www.bauhaus.se/mellangangja...36919&indexName=nordic_production_sv_products

Vad för typ av produkt behöver jag? Måste karmen verkligen bytas? Ska jag behöva stånka halvtonsdörren till tippen?

Närbild av en vitmålad dörrkarm med ett urgröpt spår för gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt dörrgångjärn utan fastsättningsdel, med avskavd vit färg.
Skapa konto

Urgröpning i dörrkarm för gångjärn i gammal lägenhet från 40-talet, visar där gångjärnet ska monteras.
Skapa konto

Närbild på en dörrkarm med en urgröpning och ett måttband som mäter djupet på urgröpningen.
Skapa konto

• Närbild av dörrkarm med urgröpning där gångjärn saknas. Karmens trä och färg är sliten.
    Skapa konto
  • Nära bild av en vit dörrkarm med synlig urgröpning för gångjärn, indikerar problem vid montering av en gammal innerdörr i lägenhet från 40-talet.
    Skapa konto
Jag bifogar en skiss på bild som tydligen ska föreställa "gammal standard", men jag har ritat det ett kryss över den del som inte skulle få plats i urfasningen i min karm..

• Skiss av dörrkarm med gammal standard, del markerad med rött kryss för att visa del som ej får plats i urfasning.
    Skapa konto
Z3Z1MA Z3Z1MA skrev:
Har flytatt in i min nya-gamla lägenhet i byggnad á 40-talet. Av någon outgrundlig, för mig, anledning har man plockat bort dörren mellan köket och sovrummet, har där vill jag ju ha en dörr! Så tur då att jag hittade en gammal innerdörr i förrådet. Efter att ha stånkat upp dörren, som för övrigt måste innehålla både bly och betong med hänsyn till den groteska vikten, så stöter jag på patrull direkt - när jag placerar dörren mot den dörrkarmen så känner jag hur mina sista få förvaltade IQ-poäng rinner från mig och känner verkligen hur jag inte fattar någonting.

Jag visste visserligen det saknades gångjärn i karmen, men det kan väl inte vara några konstigheter tänkte jag. Men hur det skulle funka överhuvudtaget med hänsyn till det jag hade framför mig förstod jag verkligen inte.

Järn och byggvaruhuset får förklara helt enkelt. Väl på plats och efter att redovisat några foton så konstaterar ungdomen i dörravdelningen att det handlar om så kallad "gammal standard" och sådant kunde de visst inte hjälpa till med och jag minsan måste byte hela dörrkarmen. Jag vägrade acceptera svaret och lunkade till beslagshyllan och plockade på mig lite järn av olika former och funktion efter känsla.

Väl hemma kunde jag dock snabbt konstatera att dessa järn får användas till något framtida skåpbygge då de absolut inte passade på något sett och vis.

Jag bifogat några foton. Det finns alltså en "urgröpning" i karmen, denna urgröpning är dock begränsad i "höjd" och denna typ av beslafg får inte plats:
[länk]

Denna typ av beslag skulle kunna få plats men hanen är för grov:
[länk]

Jag har också stött på denna typ av produkt, mellangångjärn, jag förstår inte riktigt hur den skulle kunna vara applicerbar?
[länk]

Vad för typ av produkt behöver jag? Måste karmen verkligen bytas? Ska jag behöva stånka halvtonsdörren till tippen?

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Första frågan, kommer den dörren att passa i dörrhålet. Den första länken är den du ska ha, dom andra är för moderna dörrar av gabontyp som är lätta, inte som din nu tungviktare. Sista bilden så syns ett urhugg för gångjärnet, på näst sista så ser det nästan ut som att någon är spacklat igen fästets urkapning i karmen.

J jonaserik skrev:
Första frågan, kommer den dörren att passa i dörrhålet. Den första länken är den du ska ha, dom andra är för moderna dörrar av gabontyp som är lätta, inte som din nu tungviktare. Sista bilden så syns ett urhugg för gångjärnet, på näst sista så ser det nästan ut som att någon är spacklat igen fästets urkapning i karmen.
Tack för svar.

Ja då har jag typ tolkat rätt.

Dörren verkar passa rätt bra i övrigt.

Problemet är att "urhugget" är alldeles för litet för länkat beslag. Se tidigare bild och ny bild nedan:

edit: givetvis ska skissen föras över på "hanen" i bilden ...

• Bild av Millers lyftgångjärn 85mm med gröna och röda markeringar över gångjärnet, visar ett justeringsbehov för beslag.
    Skapa konto
Är det ett mellanrum mellan karm och dörrblad, så gångjärnet får plats utan att hugga ur. det är liksom lite knepigt att få dom på rätt höjd, så det passar mot dörren. Bättre då att något kommer för långt ner och lägga brickor på tappen. för att inte tala om, så dom sitter mitt emot varandra uppe/nere, Dom måste vara helt i liv och inte bli liksom vridna åt något håll. Där är nog den svåraste biten för dig att få till. Men inget är omöjligt, bara tar längre tid och det ska du ta dig. Med att mäta. Ett sätt är att lägga något på tröskeln, knuffa i dörren i hålet och se hur det ser ut. Det ska vara min 3 -5 mm mellan tröskel och dörr, alla gamla dörrar är lite skeva och kan ta i på olika ställen.

J jonaserik skrev:
Är det ett mellanrum mellan karm och dörrblad, så gångjärnet får plats utan att hugga ur. det är liksom lite knepigt att få dom på rätt höjd, så det passar mot dörren. Bättre då att något kommer för långt ner och lägga brickor på tappen. för att inte tala om, så dom sitter mitt emot varandra uppe/nere, Dom måste vara helt i liv och inte bli liksom vridna åt något håll. Där är nog den svåraste biten för dig att få till. Men inget är omöjligt, bara tar längre tid och det ska du ta dig. Med att mäta. Ett sätt är att lägga något på tröskeln, knuffa i dörren i hålet och se hur det ser ut. Det ska vara min 3 -5 mm mellan tröskel och dörr, alla gamla dörrar är lite skeva och kan ta i på olika ställen.
f.n. får tidigare diskuterat gångjärn långt från plats i det uthuggna utrymmet, se bild nedan.

Känns som/ser lite ut som att man vid något tillfälle spacklat detta till en mindre urgröpning?

Så.. då borde väl jag helt enkelt gröpa bort detta spackel.. Hmm, kofot eller annat don?

Första problemet för mig är lite att ens få upp dörren - men jag förstår att det kommer bli kämpigt även senare ;) Hand håller gångjärn mot urgröpning i dörrkarm där spackel kan behöva tas bort för passform.
Skapa konto

RoTe
Det är väl bara att snickra lite? Skaffa dig en multimaskin eller använd stämjärn om du måste jacka ur karmen, lite trä och lim för att att lägga i nytt material om det saknas och sedan ett stämjärn för att anpassa för gångjärnet typ.

Är det ett överfalsat dörrblad?
Om så är fallet så behövs gångjärn för överfalsade dörrar.
Jag tycker inte det ser ut som en överfalsad dörr men det finns en dekorlist.
Vilket material är dörrbladet uppbyggt av då dessa gångjärn ofta används i metalldörrar.
Finns det översiktsbilder istället för närbilder.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.