Hej!
Jag har ett hus från -91 med frånluftsvärmepump och radiatorer. I alla rum utom ett håller sig elementen tysta året om (nåja.. inget missljud iallafall).

Rummet ifråga ligger rakt ovanför rummet med pumpen. Varje vinter susar det i just detta element. Vi får gå dit och skruva lite på termostaten tills det tystnar, tills det börjar susa igen och vi måste snurra, repetera….

Jag har luftat många gånger. Både radiatorer och tank. Jag har inte noterat något samband med aktuellt tryck från värmepumpen. Men eftersom det bara är i detta rum måste det ju(?) vara något på just denna radiator.

Jag behöver hjälp - vad ska jag byta? Termostaten? Något annat? Eller ska jag köpa helt nytt element? Min fru blir tokig på detta varje vinter så kosta vad det kosta måste 😇
 
  • Vitt element under fönster med termostat till vänster, kopplat till rör under fönsterbräda med föremål som mugg och kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är fabrikat TA 28×1,5 mm på termostaten och ventilen. Ljudet kommer ofta av att ventilen är utsliten om det bara gäller en enstaka radiator. Gäller det flera radiatorer kan det vara cirkulationspumpen som går för hårt. Vet inte om det går att hitta utbytesventil. Annars borde det gå att byta hela kopplet.
 
J Josth skrev:
Det är fabrikat TA 28×1,5 mm på termostaten och ventilen. Ljudet kommer ofta av att ventilen är utsliten om det bara gäller en enstaka radiator. Gäller det flera radiatorer kan det vara cirkulationspumpen som går för hårt. Vet inte om det går att hitta utbytesventil. Annars borde det gå att byta hela kopplet.
Tack, vad betyder ”kopplet”? Hela radiatorn?
 
Kopplet är de kromade delarna tillsammans.
 
  • Gilla
tasman
  • Laddar…
Krilleman
Har du värmepump kan det ju vara ide att köra utan termostat förutom just i sovrum där det kan vara skönt att sänka temperaturen lite extra.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du värmepump kan det ju vara ide att köra utan termostat förutom just i sovrum där det kan vara skönt att sänka temperaturen lite extra.
I ett av de andra sovrummen har någon tidigare ägare tagit bort termostaten. Menar du att det skulle hjälpa? Ventilen i ”kopplet” sitter ju fortfarande kvar…?
 
Ja har man värmepump med växelventil så ska man ha så många termostater på max som möjligt och reglera innetemperaturen med värmepumpens inställningar. Då gör man störst energibesparing.
 
J Josth skrev:
Ja har man värmepump med växelventil så ska man ha så många termostater på max som möjligt och reglera innetemperaturen med värmepumpens inställningar. Då gör man störst energibesparing.
Jo, det känner jag till. Men om ventilen är sliten, gör det då någon skillnad om det sitter en termostat där eller inte?

Oavsett vad jag gör nu så får jag ju inte facit förrän kylan kommer i höst.. Tänker också att om jag ska göra ett större ingrepp är det bättre att göra nu på sommaren när jag kan stänga av vatten och värmepump utan problem under en längre tid..
 
Ventilen kan ju fortfarande öppna och stänga även om den är sliten. Men jag skulle bytt ventilinsats om det finns, annars försöka hitta ett helt nytt koppel.
 
Krilleman
Vid manövrering av termostaten så upphör missljudet skriver du.

Då räcker det med att enkom ta bort termostaten för att undvika missljudet och låta termostatventilen har fritt flöde utan begränsning.

Enkelt och oerhört billigt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vid manövrering av termostaten så upphör missljudet skriver du.

Då räcker det med att enkom ta bort termostaten för att undvika missljudet och låta termostatventilen har fritt flöde utan begränsning.

Enkelt och oerhört billigt.
Fast det är ju missljud även med termostat helt öppen. Då behöver jag stänga den något för att det ska tystna. Några timmar senare kan det vara tvärtom. Eller missförstår jag dig?
 
Krilleman
T tasman skrev:
Fast det är ju missljud även med termostat helt öppen. Då behöver jag stänga den något för att det ska tystna. Några timmar senare kan det vara tvärtom. Eller missförstår jag dig?
Ta bort termostaten helt, det är den som begränsar flödet beroende på temperaturen i rummet.

Även fast du lämnar termostaten helt öppen så reglerar en fungerande radiatortermostat flödet från maxtemperaturen sett.

Den största bonusen är att du inte behöver investera i nytt material för att råda bort på ditt upplevda problem... 👍👍
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.