Jag har byggt ett förråd på 11 m2 som jag nu vill få till lite ventilation i.
Jag har byggt med 45 x95 reglar i väggarna och isolerat och plastat samt gipsat. Jag har ett oljefyllt element och har tänkt att ha en temperatur runt 18 grader då jag ibland vistas där för lite kontorsjobb.

Var skall jag placera ventiler för att få till självdrag?

/C
 
C combato skrev:
Jag har byggt ett förråd på 11 m2 som jag nu vill få till lite ventilation i.
Jag har byggt med 45 x95 reglar i väggarna och isolerat och plastat samt gipsat. Jag har ett oljefyllt element och har tänkt att ha en temperatur runt 18 grader då jag ibland vistas där för lite kontorsjobb.

Var skall jag placera ventiler för att få till självdrag?

/C
Finns jue paxfläktar, som man har på toa. Som går att ställa farten på. Annars så finns de ventiler som man drar rätt genom väggen. Justerbara.
 
wildeside
2 ventiler räcker, ventil 1 Inluft lågt och ventil 2 utluft högt.
Med placeringen kan du styra åt vilket håll du att luften ska strömma.
 
Tomture61
C combato skrev:
Japp jag är mest inne på justerbara utan motor och har tittat på denna jag länkat in nedan.

Men hur får jag till självdraget? Skall man inte ha två ventiler? En som tar in luft och en som släpper ut?
Var placerar jag dem i så fall?

[länk]
Själva motorn i en byggnad med självdrag är temperatur differensen , mellan ute / inne . Varm luft har lättare densitet , strävar uppåt . Man brukar sätta tilluften lågt eller vid en värmekälla , frånluften högt .
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ok, tack!
Är det olika slags ventiler för tilluft och frånluft eller kör man med samma, tex den som jag länkade in tidigare i tråden?
 
Grunden för självdrag är ju i princip tilluft långt ner och frånluft högt upp på väggen mitt emot tilluften. Huvudsaken är att det finns två hål i väggen. Vad det sedan är för ventil i hålen är mest en fråga om utseende och hur lätt insekter eller småfåglar kommer in.
 
wildeside
C combato skrev:
Ok, tack!
Är det olika slags ventiler för tilluft och frånluft eller kör man med samma, tex den som jag länkade in tidigare i tråden?
Fungerar bra till både till och från luft.
 
Har man en lagom otät dörr kan det räcka som luftintag.
 
wildeside
daddydj daddydj skrev:
Har man en lagom otät dörr kan det räcka som luftintag.
Har man ingen dörr alls så behöver man inte fundera på ventilationen😂
 
Spaltventil under fönstret om elementet sitter där, eller ventil bakom elementet, brukar kallas Stockholmsventilation för alla äldre hus i Stockholm har så.
Och en ventil upptill på motstående vägg, ännu bättre en ventil i taket med rör uppåt, då får man en viss skorstenseffekt, vinden eller kylan ute skapar ett drag, ventil i väggen skapar inget drag.

Då får du ett vist självdrag utan kallras.
Har du en ventil i golvnivå där det inte finns ett element blir det kallt utmed golvet.
 
C combato skrev:
Jag har byggt ett förråd på 11 m2 som jag nu vill få till lite ventilation i.
Jag har byggt med 45 x95 reglar i väggarna och isolerat och plastat samt gipsat. Jag har ett oljefyllt element och har tänkt att ha en temperatur runt 18 grader då jag ibland vistas där för lite kontorsjobb.

Var skall jag placera ventiler för att få till självdrag?

/C
nu är inte 11 kvadrat jättestort - men tänker du vistas lite mer så skulle jag överväga LLVP - för värmen på vintern och framförallt kyla under sommaren.
 
daddydj daddydj skrev:
Har man en lagom otät dörr kan det räcka som luftintag.
Jag tycker att detta är ett bra inlägg! Lagom otät dörr kan vara tillräckligt även om det innebär att det blir lite dragigt i allmänhet. Det är inte alltid lister är av godo.

Sedan får man också komma ihåg att det är skillnad mellan en diffusionsöppen konstruktion och en hermetiskt inplastad dito a la ”modernt” hus. Förråd låter lämpligt att ha öppen, lite dragigt kanske, enkla riskfria konstruktioner.
 
  • Älska
daddydj
  • Laddar…
C combato skrev:
Jag har byggt ett förråd på 11 m2 som jag nu vill få till lite ventilation i.
Jag har byggt med 45 x95 reglar i väggarna och isolerat och plastat samt gipsat. Jag har ett oljefyllt element och har tänkt att ha en temperatur runt 18 grader då jag ibland vistas där för lite kontorsjobb.

Var skall jag placera ventiler för att få till självdrag?

/C
Luften brukar stå still i hörnen på ett rum så ventilerna bör sitta i ett hörn och inte mitt på väggarna en högt och en lågt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.