Hejsan!
Jag har en gammal jordkällare med väggar i massiva granitblocket och en valvat tak i telgel. Jag har rivit bort det gamla jordtaket och ersatt det med ett nytt falsat plåttak och 20-30 cm isolering. Vinkällaren är på ca 8 kvm.

Jag har gjort om den till en vinkällare och har ett antal viner där idag. Men nu på vintern vill gärna temperaturen gå ner till nästan 0:an och på sommaren går det upp till ca 18 grader. Det skall väl vara en sådär 10-14 grader i en vinkällare. Jag köpt en frostvarnare på Clas Ohlsson på 200w, men det gjorde ju ingen skillnad. Köpte en på 500w men det händer inte mycket där heller. Har satt in min byggfläkt på 2000w för att få upp värmen. Hur löser jag dig bäst för att få en stabil värme på 10-14 grader? Skall man sätta in ett element på ca 1200W?

Ett annat problem är luftfuktigheten. Den bör ju ligga på 70-75%. Hur kan man göra där? En luftfuktare på sommaren och en avfuktare på sommaren?

Trevlig kväll!
 
Varför har du tagit bort jorden?
Hela poängen med en jordkällare är väl att den håller en ganska jämn temperatur året om just tack vare tjock isolerande jord runt om på alla håll? Därför brukade man gräva ner dem i en slänt/backe med dörren vänd mot norr och rejäla jordvallar på sidorna.
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Eftersom att det var en ful påbyggnad gjord någon gång på 60-talet där möss och råttor har dansat i alla tider...tills jag rev det. Tänkte att modern isolering kanske kunde vara bättre än dåtidens jordtak? Den är nergrävd och det är egentligen bara taket som syns. Även med jordtak sjönk temperaturen precis till nollan. Var det inte därför man förr i tiden hade en tunna med vatten i jordkällaren?
 
Jaha, jag förstår, trist när någon förstört en gammal fin byggnad med en ful och dålig påbyggnad på 60-70 talet. Hela vårt nuvarande hus är byggt på 60-talet... say no more. :)

Ingen aning, har tyvärr ingen jordkällare själv, även om vi hade en på landet när jag var liten. Har dock en nära vän som har en vid sin stuga, ska kolla om den används alls och hur den isåfall fungerar, återkommer så småningom. Den är i alla fall traditionellt nedgrävd med jord över hela och bara en dörr som syns.

Du kanske kan lägga in några bilder så kanske fler kan hjälpa till med idéer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.